Opgepast voor de hype: de misvattingen over DevOps en cloud first volgens Red Hat

DevOps kan je niet kopen

DevOps lost zijn beloftes niet in en een cloud first-aanpak is de grootste vergissing van het decennium. Opensource- en transformatiespecialist Bob Dubois is niet mals voor de hypewoorden, maar ziet wel een toekomst voor zowel de visie achter DevOps als de cloud.

“DevOps is ontspoord”, vindt Bob Dubois. De opensource- en transformatiespecialist van Red Hat heeft het niet hoog op met de huidige invulling van het woord. “Het is misgelopen toen DevOps een marketingterm werd”, ziet hij. “Bedrijven begonnen oude wijn in nieuwe kruiken te gieten en verkopen vandaag zogenaamde ‘turnkey’-oplossingen voor DevOps. Mensen noemen zich zonder schroom DevOps engineer, terwijl één persoon niet zowel het Dev- als het Ops-luik voor zijn rekening kan nemen.” Volgens Dubois heeft het woord een volledig verkeerde invulling gekregen en leidt die tot slechte resultaten en desillusie.

Schijnverandering

Dubois is niet tegen het concept. Integendeel: “Ik geloof in DevOps als positieve verandering, maar niet als het een schijnverandering inhoudt.” Dat is vandaag helaas vaak het geval volgens de man. “De focus ligt bijna exclusief op de ontwikkelaars. Zij zijn rocksterren en moeten de digitale transformatie met software verwezenlijken. Dat werkt natuurlijk niet. De digitale transformatie van een bedrijf moet een holistisch en inclusief concept zijn.”

“DevOps omvat een totaalconcept waarin organisaties hun processen en cultuur moeten aanpassen”, verduidelijkt hij. “Het woord heeft geen betrekking op één stuk software of één persoon, maar op een team. Een DevOps-team is een bescheiden team dat samen alle competenties bezit. De nodige kennis en ervaring kan nooit bij één persoon zitten en dat is ook niet de bedoeling.”

lees ook

DevOps wordt nog amper goed aangepakt, blijkt uit 10 jaar aan onderzoek

Een goede implementatie van DevOps kadert volgens Dubois in een bredere visie op digitale transformatie. Volgens hem kunnen bedrijven iets leren van de manier waarop opensource-gemeenschappen gestructureerd zijn. “Open leiderschap is een hoeksteen van transformatie”, verduidelijkt hij. “Het volstaat niet om ontwikkelaars vrij spel te geven. Je moet als bedrijf je hele structuur richten op transformatie en samenwerking. De implementatie gaat gepaard met een cultuurverandering.”

Term uitgehold door marketing

Dat stuk is door de marketinghype verloren gegaan. DevOps lijkt vandaag iets dat je kan kopen. “De focus ligt op technologie. Bedrijven zijn koopverslaafd en denken dat ze met de juiste software en een creditkaart DevOps in huis kunnen halen, maar dat is niet waar. Samenwerking is belangrijk, net als het neerhalen van silo’s. Het is tijd om voorbij de hype te kijken. DevOps is geen doel op zich, maar een middel om als bedrijf beter te functioneren.” Dat is erg meetbaar vindt Dubois. “Hoe snel lever je software af? Hoe snel kan je herstellen wanneer er iets misloopt? Je kan wel roepen dat je DevOps omarmt, maar in welke mate is de output echt verbeterd?”

Bedrijven zijn koopverslaafd en denken dat ze met een creditkaart DevOps in huis kunnen halen

Bob Dubois, opensource- en transformatiespecialist Red Hat

Dubois ziet hoe de marketingmachine DevOps als product in de markt heeft gezet en vreest dat de koopdrang van organisaties alleen maar tot teleurstelling zal leiden. “Technologie is nooit het doel op zich. Je moet streven naar procesveranderingen en verbeteringen.” Hij vreest dat de huidige stand van zake betreffende cloudmigratie in hetzelfde bedje ziek is.

Cloud First als strategie

Cloud First kan toch geen strategie op zich zijn”, exclameert hij. De expert denkt dat organisaties zich net als bij DevOps laten vangen en een technologische oplossing proberen te kopen voor een breder probleem. “De public cloud heeft haar voordelen, maar is uiteindelijk maar een middel om een doel te bereiken. Net als DevOps heeft de cloudstrategie vandaag te weinig business strategie in zich. De cloud is het wonderzalfje van de IT geworden.”

“Het doel is om applicaties sneller en op een meer verspreide manier uit te rollen, en teams anders in te richten”, verduidelijkt Dubois. “Daarom zou met alles en iedereen naar één cloud stappen de vergissing van het decennium zijn. De cloud is geen technologisch wondermiddel maar bedrijven zien het wel zo. Ze vergeten hun processen aan te passen. Dat is niet nieuw: de private cloud ging destijds ook een wondermiddel zijn. Organisaties probeerden eerst on-premises zonder de diepere bedrijfsstructuur en cultuur aan te passen, zonder succes. Nu stappen ze naar de cloud, maar daarmee raakt het probleem niet opgelost.”

Meer mogelijk voorbij de hype

De Red Hat-evangelist hekelt enerzijds de boutade dat de cloud gewoon een computer van iemand anders is, maar geeft anderzijds wel toe dat de huidige invulling ervan die analyse benadert. Net als DevOps is de cloud gekaapt door marketeers en stemmen providers hun producten af op de hype. “De ideale cloud is een marktplaats waar een organisatie alle ingrediënten vindt om op verder te bouwen, zowel op het vlak van hardware als op software. Die belofte wordt vandaag niet ingelost. De ontgoocheling zal vroeg of laat komen, gevolgd door echte use cases.”

lees ook

Alle wegen leiden naar Red Hat

Dubois is een voorstander van de cloud en DevOps, mits de termen de invulling krijgen die ze verdienen. DevOps gaat over de integratie van teams en het neerhalen van silo’s binnen een bredere organisatorische transformatie. De cloud biedt tools voor zo’n getransformeerde onderneming om snel te schakelen en te innoveren. Geen van de twee zijn doelen op zich.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home