Praktische tips voor een beter overzicht van uw IT-omgeving dankzij observability en AIops

Lieven Stassen NTT

Het wordt steeds moeilijker om een totaalbeeld te krijgen van uw complete digitale infrastructuur. Zeker vandaag, nu een deel van de ICT-omgeving van uw digitale assets aan uw controle ontsnapt. Ik geef je graag enkele praktische tips mee om de uitdagingen aan te pakken.

1. Zoek niet een wondermiddel

In uw zoektocht naar een beter overzicht op uw digitale omgeving, zult u snel ontdekken dat er veel oplossingen bestaan. Dat is mooi, maar het kan de zaken ook bemoeilijken. Hoe kiest u de juiste oplossing uit de vele mogelijkheden? Het korte antwoord: de juiste oplossing bestaat niet. Er is niet één magisch antwoord op alle problemen in alle organisaties. Door te accepteren dat er geen heilige graal van AIops en observability bestaat, kunt u zich veel tijd en geld besparen.

Veel van onze klanten vragen pas hulp nadat ze eerst zelf hebben geëxperimenteerd met een zogenaamd wondermiddel, en erachter zijn gekomen dat de ideale tool niet bestaat. Niet voor hen en niet voor andere organisaties. Vanaf dat moment is het voor ons eenvoudiger om uit te leggen dat de beste oplossing altijd een combinatie van meerdere tools is. Die combinatie is voor elke organisatie anders en is bovendien niet statisch, omdat bedrijven en hun digitale infrastructuren evolueren en veranderen.

2. Zet een stap terug… of twee

De meeste organisaties die ons om hulp vragen, hebben een expliciet probleem waarvoor ze een heel specifieke oplossing nodig hebben – denken ze. En als wij ons beperken tot het bieden van een oplossing voor dat urgente probleem, zijn ze wel tevreden en gaan verder met hun dagelijkse taken. Maar vaak komen ze enkele maanden later bij ons terug met een nieuw probleem. Dat kan gerelateerd zijn aan het vorige, of ontstaan zijn als gevolg van veranderingen in hun infrastructuur. Of misschien zijn hun ambities veranderd en hebben ze behoefte aan een betere gebruikerservaring.

Wat de specifieke reden voor het tweede probleem ook is, de onderliggende oorzaak is waarschijnlijk dezelfde. Bedrijven willen een snelle oplossing voor hun acute probleem. Maar in plaats van u te beperken tot dergelijke kortetermijnoplossingen, kunt u ook een of meerdere stappen terugzetten en nadenken over wat u uiteindelijk wilt bereiken – vandaag en in de toekomst.

Veel van onze klanten vragen pas hulp nadat ze eerst zelf hebben geëxperimenteerd met een zogenaamd wondermiddel, en erachter zijn gekomen dat de ideale tool niet bestaat.

Lieven Stassen, Senior Intelligent Infrastructure Specialist bij NTT Ltd

In het beste geval leidt dit tot een roadmap voor uw customer journey gebaseerd op uw huidige en gewenste situatie. Dit omvat een diepgaand onderzoek van uw huidige omgeving en hoe u de aanwezig tools gebruikt. Voor dat onderzoek zijn misschien al observability-tools nodig. Op basis van de gap-analyse van de huidige en gewenste situatie kunnen wij aanbevelingen geven en de kritieke succesfactoren definiëren.

3. Belangrijk om te onthouden: observability is een businessvereiste, niet louter een technologie

Het definiëren van een roadmap voor infrastructuurinvesteringen, bijvoorbeeld in observability-tools, vereist meestal een kosten-batenanalyse. Een van de valkuilen in deze fase is een te grote focus op de kosten en te weinig aandacht voor de bredere context van de zakelijke voordelen. Het lijkt misschien wat overdreven om een dure tool aan te schaffen die de responstijd van uw website met slechts enkele seconden verkort. Maar bedenk dat die paar seconden kunnen bepalen of een klant uw site (voorgoed) verlaat, of zijn aankoop afrondt en volgende week tevreden terugkomt. Zo is die investering dan opeens een heel rationele beslissing.

Investeringen die de gebruikerservaring verbeteren, genereren meer inkomsten en leiden meestal ook tot meer tevredenheid bij de medewerkers. Vanuit het perspectief van IT lijken deze investeringen in observability overdreven hoog. Maar vanuit een zakelijk oogpunt zijn ze meestal de logische keuze. Observability en ROI zijn geen voor de hand liggende match, maar een voldoende brede berekening van de ROI kan lonend zijn voor uw organisatie.

4. Kijk verder dan de cijfers

Onthoud dat de ROI vaak voordelen omvat die niet te becijferen zijn. Bijvoorbeeld bij artsen en verpleegkundigen die in het ziekenhuis hun ronde doen en op een tablet de medische gegevens van hun patiënten kunnen raadplegen. Stel dat het per patiënt ongeveer 30 seconden duurt om die gegevens te laden. Op een afdeling met 100 bedden leidt dit per zorgverlener tot een vertraging van 3.000 seconden, of 50 minuten. 

Dit lijkt misschien niet erg veel in termen van efficiëntie en verlies aan productiviteit. Maar uit het perspectief van de patiënten en zeker van de zorgverleners is het een heel ander verhaal. Als u deze vertraging kunt wegnemen, scheelt dat een hoop frustratie bij de artsen en het verplegend personeel. Zowel de tevredenheid van uw medewerkers als de zorgverlening gaan erop vooruit. Het is niet eenvoudig om aan die verbeteringen een bepaalde waarde toe te kennen. Maar voor ziekenhuizen staat de kwaliteit van de zorg meestal hoog in de prioriteitenlijst. En in deze context is ze dus veel belangrijker dan welk ROI-cijfer ook.

5. Neem uw tijd

Ook wanneer u inziet dat het monitoren van uw complete infrastructuur de investering waard is, hebt u nog steeds tijd en informatie nodig om de problemen effectief op te lossen. Begrijpelijk genoeg vragen klanten die een probleem hebben met hun database om een tool die de databaseserver kan monitoren. Als wij die klanten ervan kunnen overtuigen dat het de moeite loont om het probleem grondiger te onderzoeken, kan dat onverwachte maar welkome resultaten opleveren.

Wij bekijken het volledige scala aan infrastructuuronderdelen. We praten met alle betrokkenen, van het IT-team tot alle interne en externe gebruikers van het onderdeel waarin het probleem optreedt. Vaak vinden wij een heel andere dan de voor de hand liggende oorzaak. Als een database niet bereikbaar is, kan de oorzaak de databaseserver zijn; maar de internetverbinding, een VPN of de fysieke firewall kan dit probleem ook veroorzaken. Door de hoofdoorzaak te vinden, kunnen andere dreigende problemen worden voorkomen.

En waarom niet om advies vragen wanneer alles nog goed gaat?

Lieven Stassen, Senior Intelligent Infrastructure Specialist bij NTT Ltd

Kan uw eigen IT-team dat niet uitzoeken? Natuurlijk wel! Maar meestal worden zij al overspoeld met allerlei kleine en grote prioriteiten, met verzoeken van de businessafdelingen om innovatie te stimuleren. Ze hebben geen tijd om naar de bredere context te kijken en na te gaan of andere gebruikers en afdelingen met vergelijkbare problemen kampen. Kortom: geen tijd om het evidente antwoord in twijfel te trekken. Precies daarom kan het zo nuttig zijn een externe partij te betrekken bij het oplossen van infrastructuurproblemen.

En waarom niet om advies vragen wanneer alles nog goed gaat? Dat klinkt misschien niet logisch, maar anticiperen op toekomstige problemen is verstandig. Het kost geen weken om de volledige infrastructuur te analyseren, te kijken hoe alles wordt gemonitord en te beslissen wat nodig is om risico’s en potentiële schade te beperken. Tegelijkertijd kan het de downtime aanzienlijk verkorten en veel interventies voorkomen.

Eén ding is zeker in IT: vroeg of laat gaat alles stuk. Het maakt niet uit hoe robuust een systeem is, op een dag zal het uitvallen. Daarom is het goed om hulp van buitenaf te krijgen – hoe vroeger, hoe beter. Zo vermijdt u niet alleen toekomstige problemen met uw huidige infrastructuur. Het kan ook het begin zijn van de overgang naar voorspellende AIOps, zodat u problemen kunt voorkomen in plaats van ze te moeten oplossen.


Dit is een ingezonden bijdrage van Lieven Stassen, Senior Intelligent Infrastructure Specialist bij NTT Ltd. Klik hier voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home