Bleckmann verdubbelt snelheid bij onboarding met digitale transformatie

Het logistieke bedrijf Bleckmann liet de legacy achter zich en zette vol in op modernisering. De logistieke expert koos voor het cloud-native integratieplatform van Boomi om het onboardingproces de helft sneller te maken.

Bleckmann besloot dat het tijd was om het bedrijf te moderniseren en zijn legacy te vervangen door het AtomSphere Platform van Boomi. Hierdoor versnelde het onboardingsproces voor klanten met maar liefst de helft.

Wie?

Bleckmann, een belangrijke speler in logistics voor omnichannel commerce, heeft een geschiedenis die teruggaat tot het Nederland van de negentiende eeuw. Vandaag gebruikt de firma haar meer dan anderhalve eeuw ervaring, om vooral partners in fashion en lifestyle te voorzien van logistieke ondersteuning.

Daarvoor beschikt Bleckmann over een miljoen vierkante meter aan opslagruimte, waar wordt gewerkt door vijfduizend personeelsleden. Jaarlijks verscheept het wereldwijd zo’n twintig miljoen units.

De overgang

Twee jaar geleden besloot het snelgroeiende bedrijf om te moderniseren en af te stappen van zijn legacy middleware. Bleckmann ging in zee met B-Flow en Boomi (die wel weten hoe ze legacy moeten aanpakken) en plukte daar inmiddels de vruchten van.

Voor de samenwerking met Boomi was er veel minder visibiliteit en kon Bleckmann mogelijke problemen moeilijker determineren. Eigenlijk was er geen algemeen overzicht op vlak van IT.

Het integratieteam moest bij elke onboarding van een nieuwe klant steeds opnieuw ook weer een interface opbouwen; een proces dat veel te lang duurde. Bovendien moesten klanten hun eigen systemen zelf aanpassen, om complementair te zijn met die van Bleckmann.

Implementatie en resultaten

Bleckmann koos voor Boomi omwille van vier belangrijke redenen:

  • Flexibiliteit
  • Schaalbaarheid
  • Gebruiksgemak
  • Kostenefficiëntie

Intussen migreerde Boomi ruim 1.500 interfaces naar zijn platform en werd er een ticketing-systeem geïmplementeerd. Zo kunnen de teams van Bleckmann  meer proactief werken, wat naar eigen zeggen ook de klantenservice ten goede komt. Bovendien gebruiken de mensen van Bleckmann het AtomSphere Platform ook om te connecteren met de ERP’s van klanten, voor opslagmanagement en transport en om praktische zaken te regelen met de douanediensten.

De logistiek expert kan rekenen op Boomi-partner B-flow voor ondersteuning bij de integraties en in het omgaan met nieuwe technologieën. Bleckmann maakt gebruik van de 24u-service, wat zeker van pas komt tijdens de piekperiodes in zijn sector. Veel klanten werken immers in B2C en dan moeten problemen zo snel mogelijk worden opgelost.

Het IT-team van Bleckmann ontvangt alle nodige data nu op één platform. Dat maakt het makkelijker om problemen aan de ontwikkelaars door te geven, die op hun beurt sneller dan voorheen met een oplossing komen.

Volgens Tom Verstichel, hoofd van integratie bij Bleckmann, is het grootste voordeel dat er geen downtime meer is; updates installeren en nieuwe klanten integreren gaat nu zonder dat het platform plat ligt of een heropstart nodig heeft. Hij geeft bovendien aan dat de efficiëntie bij Bleckmann met meer dan de helft is gestegen.


Dit caseverhaal werd uitgewerkt in samenwerking met Boomi.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.