Boomi CEO: ‘Data is het nieuwe zand: waardeloos als je er niets mee doet’

Na digitale transformatie volgt nu digitale fragmentatie. Elke organisatie heeft veel data, maar zolang je die niet goed gebruikt, ben je er niets mee.

Tijdens Boomi on Tour in Amsterdam weet Boomi CEO Steve Lucas als geen ander alle aandacht van het publiek naar zich toe te trekken. Een half uur naar hem luisteren geeft je zin om gas te geven. De man heeft een indrukwekkende hoeveelheid energie die hij gelukkig koppelt aan nuttige onderwerpen.

Eerst wat achtergrond: Lucas nam de teugels een jaar geleden over van David Meredith die net geen jaar aan het roer van het bedrijf stond. Boomi kwam toen net opnieuw op eigen poten terecht na de afsplitsing van Dell, 13 jaar nadat Dell het bedrijf overnam.

Net bij de aanstelling van Lucas breekt AI helemaal door met de lancering van ChatGPT voor het grote publiek. Het signaal voor hem om Boomi van binnenuit volledig te vernieuwen met AI als centrale kapstok.

Kapitaliseren op verandering

Voor we verder gaan over AI, vertelt Lucas over het belangrijkste doel van Boomi vandaag: kapitaliseren op verandering. “Boomi is met de technologie bezig, zodat jij als organisatie kan focussen op opportuniteiten die bij veranderingen horen.” Hij haalt in zijn relaas het voorbeeld aan van de Las Vegas Sphere, de intussen wereldbekende dome die sinds dit jaar operationeel is.

“Bij de Sphere kan je zien wat je met nieuwe technologie en een degelijke structuur kan realiseren. Of het nu over generatieve AI gaat, een S4/HANA-migratie of een verbetering binnen de logistieke keten, wij zien de verandering, de opportuniteit.”

Kennen jullie allemaal iemand binnen de organisatie die snel eens een applicatie heeft gekocht en geïntegreerd, zonder naar de rest te kijken?

Boomi CEO Steve Lucas

Anderzijds is hij niet blind voor de realiteit en laat hij de hele zaal grinniken met deze vraag: “Kennen jullie iemand binnen de organisatie die snel eens een applicatie heeft gekocht en geïntegreerd, zonder naar de rest te kijken?” App sprawl en de bijhorende dataversnippering is een probleem dat alsmaar groter wordt.

Digitale fragmentatie

“Digitale transformatie evolueert naar digitale fragmentatie”, zegt Lucas. Een organisatie met meer dan 1.000 werknemers gebruikt volgens een onderzoek van Boomi gemiddeld 364 SaaS-apps. Van die bedrijven heeft 79 procent meer dan 100 databronnen en 30 procent meer dan 1.000. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat 19 procent van de raad van bestuur gelooft dat ze nog niet staan waar ze willen binnen hun digitale transformatie.

Hij gelooft dat integratie en automatisatie de business vandaag grotendeels tegenhoudt. Het spreekt voor zich dat hij voor zijn winkel spreekt, maar het blijft wel een belangrijke uitdaging voor ondernemingen. “Connecteren is de eerste stap, automatiseren volgt daarna.”

Nieuwe CEO, nieuwe focus

Bij zijn intrede heeft Lucas direct alle neuzen in de juiste richting gedraaid. Net toevallig werd ChatGPT een enorme hype wanneer hij werd aangesteld als CEO van Boomi. Onmiddellijk was daar de hyperscherpe focus om maximaal de AI-kaart te trekken.

Boomi staat vandaag bekend om zijn ‘recepten’ waarmee je connectoren kan verbinden rond bepaalde acties. Die verdwijnen niet, maar Lucas ziet met Boomi GPT een veel belangrijkere evolutie. Jawel, heel origineel zijn ze niet geweest bij Boomi om die naam te verzinnen.

Boomi GPT is getraind op honderden miljoenen connecties, data en tal van integratiepatronen. “Je kan aan onze AI een vraag stellen rond bijvoorbeeld een nieuwe integratie. Boomi GPT geeft je opties en opent daarna Boomi Canvas waar het alle tabellen en velden linkt die belangrijk zijn. Daarna draait alles en het kost je maar één minuut de tijd.”

Digitale transformatie evolueert naar digitale fragmentatie.

Boomi CEO Steve Lucas

Lucas benadrukt in zijn presentatie dat dit nog maar het begin is. Hoe meer AI wordt gebruikt, hoe beter Boomi GPT wordt. “Elke integratie die we ooit hebben gemaakt, kennen we. Alle 200 miljoen integraties zitten in ons AI-model.”

BYOT?

Alles hoeft trouwens niet alleen maar via de AI van Boomi te gaan. “Stel dat je je leadproces van het salesteam wil verrijken. In plaats van één persoon een uur informatie te laten bundelen uit Salesforce, LinkedIn en andere kanalen, kan je onze AI dat laten doen, door ChatGPT in te schakelen die deze informatie bundelt en voor je uitschrijft.”

Plots staat er een grote Transformer-robot op een slide achter zijn rug. “BYOT! Bring your own transformer.” Kies welk AI-model als ‘transformer’ moet dienen, welke connectoren je eraan wil hangen, en maak je eigen samenstelling. “Elk bedrijf zal zijn GPT of Copilot bouwen, waarom niet bundelen? Zo krijgt iedereen zijn eigen Clippy met deze keer wel nuttige info.”

lees ook

Boomi: ‘Omarm legacy en bouw een brug naar innovatie’

Afsluiten doet hij met extra prioriteit te leggen op de verdere integratie van native AI in Boomi. Dat moet resulteren in nog meer autonome designs, management en orkestratie.

Wanneer we rondhoren bij de mensen van Boomi, zelfs C-level, voelen we een prettige vibe binnen het team. Iedereen ziet het enthousiasme van Lucas en zijn recht door zee attitude, mét de juiste focus. Boomi staat op een jaar tijd veel verder dan we ooit hadden gedacht. Het bedrijf heeft opnieuw zijn mojo gevonden na de afsplitsing van Dell en is niet van plan om in de achteruitkijkspiegel te kijken.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home