Automatisering versnelt de transformatie van de job van finance manager

EASI Bojan Kohut

Boekhouders en finance managers worden in sommige omgevingen nog bekeken als profielen die data van inkomende en uitgaande facturen invoeren in een systeem en daar controles op uitvoeren. Zij kunnen echter veel meer waarde toevoegen aan hun organisatie als hun taken meer zouden omvatten dan dat. Door sommige van dit soort taken te automatiseren, kunnen zij zich richten op opdrachten met een hogere toegevoegde waarde.

De digitalisering die in alle bedrijfssectoren plaatsvindt, heeft gevolgen voor de meeste functies. Met de opkomst van kunstmatige intelligentie is het nu mogelijk om de meest repetitieve taken die sommige professionals dagelijks uitvoeren, te automatiseren. Het resultaat is een grotere efficiëntie en de mogelijkheid om de bespaarde tijd te besteden aan taken met een hogere toegevoegde waarde.

Boekhouders en finance managers, wiens rol in elke onderneming van onschatbare waarde is, kunnen nu ook rekenen op digitale oplossingen die hen niet alleen helpen in hun dagelijkse taken, maar op termijn zelfs hun beroep ingrijpend zullen veranderen.

Vandaag hebben we de kans om de rol van de boekhouder te transformeren. Met de huidige technische mogelijkheden – zoals OCR (Optical Character Recognition) en kunstmatige intelligentie – kunnen we de hele inkoopbeheercyclus automatiseren, van bestelling tot betaling, en profiteren van geavanceerde boekhoudfuncties.

Finance managers, wiens rol in elke onderneming van onschatbare waarde is, kunnen rekenen op digitale oplossingen die hen niet alleen helpen in hun dagelijkse taken, maar op termijn zelfs hun beroep ingrijpend zullen veranderen.

Adviseren in plaats van controleren

Adfinity, de door Easi ontwikkelde softwaretoepassing, voert deze functies automatisch uit, waarbij de boekhouder alleen af en toe handmatig hoeft in te grijpen. De boekhouder beschikt over een digitaal dashboard waarop hij alle inkomende en uitgaande elektronische facturen kan raadplegen, die in verschillende formaten automatisch in de tool worden geïntegreerd.

Vandaag hebben we de kans om de rol van de boekhouder te transformeren.

Bojan Kohut, Sales Manager & Partner bij Easi

De digitale goedkeuring die beschikbaar is in Adfinity vergemakkelijkt het beheer van aankopen en voorraden nog meer. Ten slotte heeft de boekhouder een totaalbeeld van de financiële gezondheid van de onderneming, dankzij de diepgaande financiële analyses en rapporten die de oplossing biedt.

Deze mogelijkheden maken van de boekhouder minder een controleur en meer een toezichthouder en adviseur. Hij kan de onderneming nu een echte toegevoegde waarde bieden door de bespaarde tijd te besteden aan een grondiger analyse van de financiële situatie en aan strategisch advies, een aspect dat ook voor finance managers zeer nuttig is.

Hedendaagse tools maximaal uitbuiten

De uitdaging bij de implementatie van een dergelijk instrument in een bedrijf is echter altijd de optimale integratie van de oplossing, zodat deze alle mogelijkheden kan bieden en de verwachte toegevoegde waarde kan bieden. Daarom is het essentieel om werknemers op te leiden zodat ze het platform volledig beheersen. Wij beknibbelen niet op de opleiding want een grondige begeleiding in het transitietraject is van cruciaal belang voor het succes van een implementatie.

Bij elke implementatie horen dus initiële opleidingen voor elk type gebruiker, gevolgd door meer praktische modules, waarbij ze zelf met Adfinity moeten omgaan en specifieke taken moeten uitvoeren. Aan het einde van de implementatie moet de klant expert zijn in de oplossing en het hele systeem begrijpen.

We willen niet dat Adfinity een zwarte doos wordt waar dingen gebeuren zonder dat onze gebruikers ze begrijpen. De oplossing moet tijd besparen en geen bron van zorg zijn.

Aangepast aan de behoeften van het bedrijf

Uiteraard wordt Adfinity voorafgaand volledig geparametriseerd en afgestemd op de specifieke situatie van de klant. Elke klant heeft een andere historiek, een ander business model en andere prioriteiten en structuren. De rol van onze consultants is om al deze elementen grondig te begrijpen, inzicht te krijgen in de manier van werken van de klant, en vervolgens te zorgen voor een succesverhaal, samen met de klant.

Elke klant heeft een andere historiek, een ander business model en andere prioriteiten en structuren.

Bojan Kohut, Sales Manager & Partner bij Easi

Hoewel de implementatie van boekhoudkundige automatiseringstools ook kosten met zich meebrengt, biedt het bedrijven van een bepaalde omvang een echt concurrentievoordeel.

De implementatie van boekhoudkundige automatiseringstools brengt weliswaar kosten met zich mee, maar biedt bedrijven van een zekere omvang een reëel concurrentievoordeel, niet alleen op zakelijk gebied, maar ook inzake aantrekkelijkheid voor nieuwe medewerkers. We staan allemaal voor aanwervingsuitdagingen. Boekhouders zijn ook steeds moeilijker te vinden op de arbeidsmarkt. Door hen een oplossing te bieden die hen in staat stelt zich te concentreren op taken met een hogere toegevoegde waarde, kan elk bedrijf profiteren van een concurrentievoordeel.


Dit is een aangeleverde commerciële bijdrage van Bojan Kohut, Sales Manager & Partner bij Easi. Voor meer informatie rond hun oplossingen rond de digitalisering van financiële afdelingen, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home