Generatieve AI zal niet alleen financieel en HR-management drastisch omgooien, maar ons hele leven. Dat is de visie die Workday deelt tijdens hun Rising-conferentie. ‘We zullen later terugkijken naar het leven vóór en ná AI’.
Wie woensdagochtend de zaal van de openingskeynote binnenwandelde, zal gedacht hebben dat hij/zij per vergissing aanwezig was bij een optreden van Daft Punk in plaats van een Workday-conferentie. Dansers in robotkostuum geven het beste van zichzelf tijdens een elegante choreografie, ondersteund door elektronische beats en een lichtspektakel. Het futuristische decor past helemaal in het centrale thema van Workday Rising EMEA: een blik op de toekomst.
De visie van Workday op de toekomst van werk en leven, wordt al heel snel duidelijk. “We zien vandaag een explosie van nieuwe AI-toepassingen. Artificiële intelligentie is de belangrijkste technologische evolutie sinds de introductie van de cloud”, zegt Chief of Marketing Emma Chalwin. Co-president Sayan Chakraborty gaat in de volgende presentatie nog een stap verder en vergelijkt AI met de iPhone of zelfs de ontdekking van elektriciteit. “We zullen later terugkijken naar het leven vóór en ná AI”.
Geboren in de cloud
Wie zoals wij al vele technologiebeurzen achter de kiezen heeft in 2023, hoorde inmiddels al herhaaldelijk dat AI, en dan voornamelijk het generatieve type, een grote impact zal hebben. Workday is verre van het enige technologiebedrijf dat bezig is met (generatieve) AI. Dat erkent het bedrijf ook, al is Workday ervan overtuigd een gunstige polepositie bemachtigd te hebben in de ontluikende race.
“AI zit in de kern van ons platform omdat Workday in de cloud ontstaan is”, zegt Dorien Roes, Country Manager voor Workday in België, wanneer we haar een week voor aanvang van de conferentie spreken. “Hierdoor kunnen we één datasource voor al onze klanten aanbieden, waar heel veel data inzit, en nieuwe ontwikkelingen automatisch bij de klant brengen. Iedere klant krijgt dezelfde versie van het platform ter beschikking. Klanten beslissen zelf welke functionaliteiten ze willen gebruiken en welke niet.” Daarin wordt ze bijgestaan door Chalwin. “Wij beschouwen AI als eender welke andere functie, we zijn er al meer dan tien jaar mee bezig. Het is iets dat de klant maar gewoon moet aanzetten.”
Chakraborty tempert de toenemende euforie in de zaal met een belangrijke waarschuwing. “Veel hedendaagse AI-modellen zijn getraind op databanken die via het internet beschikbaar zijn. Dit kan voor onvoorspelbaarheid in de resultaten zorgen; want AI weerspiegelt niet alleen het goede, maar ook het slechte van het internet. Huidige maatregelen hebben onvoldoende impact om dit aan te pakken”.
Gelukkig volgt al snel de geruststelling. Chakraborty: “Het is onze taak om ervoor te zorgen dat mensen alleen aan de waarheid worden blootgesteld. Bij Workday hanteren we de hoogste standaarden voor kwaliteit van de data. Mensen staan centraal in onze software, dan is er simpelweg geen ruimte om hallucinaties door slechte data toe te laten. Wij hebben jarenlang opgebouwd naar dit moment: we zijn er klaar voor.” Het AI-feest kan weer verder.
AI weerspiegelt niet alleen het goede, maar ook het slechte van het internet. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat mensen alleen aan de waarheid worden blootgesteld.
Sayan Chakraborty, Co-president Workday
Mensen verbeteren, niet vervangen
Wie Workday zegt, zegt finance en HR. Het bedrijf bouwde doorheen de jaren een SaaS-platform uit dat personeels- en geldzaken naadloos integreert om klanten een totaaloverzicht te geven van wat er gebeurt binnen de organisatie. “Meer heb je niet nodig: iemand om je aan te werven, en iemand om je loon te betalen”, zegt CTO Claire Hickey grappend, nadat ze met trots verkondigt dat ze inmiddels al aan haar vijftiende editie van Workday Rising toe is. Historisch ligt de focus op de grote enterprises, maar Workday wil nu ook het middensegment aanvallen.
Niets dat overtuigender werkt dan demonstraties en dus toont Workday met groot enthousiasme wat je met generatieve AI allemaal kan verwezenlijken binnen de twee domeinen waarin het gespecialiseerd is. HR is als eerste aan de beurt: Hickey laat zien hoe je met Workday AI in enkele seconden een jobomschrijving voor een vacature maakt. Meer dan de functietitel en de locatie waar de sollicitant zal worden tewerkgesteld is daar niet voor nodig.
Met diezelfde AI kan je ook je bedrijfsbeleid in een overzichtelijke FAQ laten gieten voor je werknemers. Om je mensen persoonlijk te begeleiden, ontwikkelde Workday dan weer AI Growth Plans. In deze module ontpopt generatieve AI zich tot carrièrecoach. Dit is maar een greep van de vele manieren waarop artificiële intelligentie kan worden ingezet in personeelsbeleid.
Ook financiële managers mogen delen in de pret. Workday ontwikkelde onder meer een oplossing voor hun maandelijks terugkerende strijd: het uitgavenrapport. Boekhouders hoeven niet langer meer te zeuren bij hun collega’s om de bonnetjes door te sturen en die allemaal handmatig in te geven. Workday zorgt ervoor dat die allemaal netjes verzameld en ingeboekt worden.
Workday laat AI ook speuren naar fouten in je boekhouding. “De bedoeling is om onregelmatigheden in je cijfers op te sporen vooraleer ze een groot probleem worden”, horen we van Andrew Workshaw, verantwoordelijke voor de financiële software-tak binnen Workday. “Dankzij AI verandert de rol van financiële managers binnen organisaties. Ze moeten niet enkel meer waarde beschermen, maar ook nieuwe waarde creëren.”
“Bij Workday geloven we sterk in het potentieel van generatieve AI om het werk van je beste mensen te verbeteren en de besluitvorming te faciliteren”, vat Roes alles nog eens in één treffende zin samen. Boekhouders en HR-managers moeten allerminst vrezen dat AI hun job zal overnemen. “AI moet het leven van mensen verbeteren in plaats van hen te vervangen”, verwoordt Chalwin de kernboodschap.
Markt voor AI
Naast kant- en klare AI-toepassingen zet Workday ook graag zijn klanten zelf aan het werk. Via Workday Extend kunnen gebruikers applicaties bouwen en die toevoegen aan het platform. Workday breidt dit knutselhok verder uit met AI Gateway. Dit geeft bedrijven de nodige tools om, op een verantwoorde wijze, aan de slag te gaan met generatieve AI.
Applicaties die goedkeuring krijgen van Workday, mogen aangeboden worden op de Marketplace. Hier kunnen klanten bij elkaar komen shoppen en kennis uitwisselen over de mogelijkheden binnen het Workday-ecosysteem. Hierbinnen zal ook een specifieke AI-marktplaats worden opgericht. Dit globale communitygevoel is wat Workday typeert, vertelt Roes ons. Bedrijven gebruiken het woord ‘community’ wel eens te pas en te onpas als ze het over hun klanten hebben, maar het enthousiasme waarmee klanten hun expertise aan elkaar uitwisselen, pleit in het voordeel van Workday.
HR loopt achter, België voorop
De adoptie van generatieve AI loopt in verschillende snelheden. Tot die conclusie komt ook Workday na een globale studie bij C-levelmanagers. Met name HR hinkt een beetje achterop, terwijl CFO’s net voortrekkers zijn. Roes ziet een mogelijke verklaring: “Het is zeker niet zo dat men binnen HR het potentieel niet ziet, maar men is iets voorzichtiger in de adoptie. Binnen finance heb je vaak technisch geschoolde mensen die zich bezighouden met het bestuderen van modellen, dit is binnen HR veel minder het geval.”
De snelheid van adoptie is dan ook vaak een culturele kwestie, gaat Roes verder. “Gebrek aan informatie en kennis is een grote barrière. Als je niet weet hoe modellen werken, kan je ook niet weten wat de uitkomst zal zijn. Ook datasilo’s zijn voor veel organisaties een obstakel: voorspellingen gebaseerd op slechte data leveren altijd slechte uitkomen. Het is nodig om voldoende expertise en skills op te bouwen.”
Het gesprek eindigt met een opgestoken duim van Roes richting de Belgische markt. “België is traditioneel afwachtend met nieuwe technologieën, we hebben de gewoonte om eerst te kijken hoe het in de buurlanden gaat. AI heeft die perceptie helemaal omgedraaid. Meer dan de helft van Belgische IT-leiders verwelkomt AI en machine learning. Daarmee doen we beter dan bijvoorbeeld Duitsland en Denemarken.” Dit statistiekje vertelt ons evengoed dat bijna de helft van bedrijfsleiders in België nog niet overtuigd is.
De wind staat gunstig voor Roes en haar team. “Wij willen onze globale community verder lokaal verankeren, om dichter bij onze klanten te staan”, besluit ze. Zo hoopt Workday ook de laatste twijfelaars te overtuigen van de troeven van AI.
België is traditioneel afwachtend met nieuwe technologieën, we hebben de gewoonte om eerst te kijken hoe het in de buurlanden gaat. AI heeft die perceptie helemaal omgedraaid.
Dorien Roes, Country Manager Workday Belux