Wat is Saas: Software-as-a-Service uitgelegd

Software-as-a-Service (SaaS) is een sterk stijgende business in de IT-wereld. Spelers als Adobe en Salesforce draaien niet voor niets omzetten van ruim boven de 180 miljard dollar. De technologie is dan ook meer dan enkel software zonder hardware verkopen.

Het idee achter het centraliseren van toepassingen voor zaken bestaat al langer. Sinds de mondialisering van het internet, in de jaren 90, nam het de vorm aan van Application Service Providers (ASP). Sommige applicaties werden gehost door zogeheten vendors (aanbieders) al moest de gebruiker veel software nog altijd installeren op de eigen computers.

Software-as-a-Service is eigenlijk de logische evolutie van het APS-model. Met dat verschil dat vendors nog altijd hun software aanbieden maar er is geen nood meer aan een installatie bij de gebruiker. Alles verloopt via het internet en cloud. De doorbraak van SaaS kwam er in grote lijnen door de stabielere internetverbindingen en de standaardisatie van digitale technologieën.

Bij Software-as-a-Service kantelt de verantwoordelijkheid en het onderhoud van software volledig naar de kant van de leverancier.

Weg met schijfjes en downloads

Bij SaaS koop je als bedrijf geen eenmalige versie van een product. Geen gedoe meer met omslachtige installaties, updates, gelimiteerde gebruikers en voldoende opslagcapaciteit. Door de centrale distributie door een vendor, volstaat het om een abonnement te nemen op een product. Door snel internet en de moderne browsertechnologie zoals HTML5 en JavaScript kan de gebruiker software rechtstreeks via een webbrowser bedienen.

Het businessmodel van SaaS verschilt van dat van traditionele software. De koper is (meestal) geen eigenaar meer van de software omdat er geen kopie van het product wordt gekocht. De gebruiker krijgt daarentegen een licentie door het betalen van een abonnement. Vergelijk het met streamingdiensten zoals Spotify, Amazon Prime of Netflix. SaaS biedt een grote mate aan flexibiliteit, zowel aan de gebruiker als ontwikkelaar van de software.

lees ook

De vele gezichten van de cloud: de verschillen tussen IaaS, PaaS en SaaS

Voordelen van SaaS

Software-as-a-Service kan meerdere troefkaarten op tafel leggen om een bedrijf te overtuigen. Naast de praktische kant van de zaak is SaaS voor veel organisaties simpelweg handiger en kosten-effectiever. Een overzicht:

  • Lage set-up en infrastructuurkosten omdat er geen software moet worden geïnstalleerd of opslagruimte nodig is
  • Geen stevige hardware in eigen beheer nodig voor complexe toepassingen
  • Overal binnen handbereik via eender welk geconnecteerd toestel. Een interessant voordeel voor wie regelmatig van thuis werkt of om productiviteitsverlies tegen te gaan
  • Snelle implementatie van aankoop over download tot gebruik van de software
  • Schaalbaarheid van het gebruik dat vaak wordt berekend op het aantal gebruikers. Als bedrijf neem je enkel wat je nodig hebt wat betreft toegang voor medewerkers
  • Automatische updates door de vendor waardoor geen onderhoudskosten of support nodig is binnen het bedrijf
  • Verbeteringen aan de software worden, vaak in overleg met de gebruiker, aangebracht door de vendor. Ook hier hoeft de IT-verantwoordelijke zich geen zorgen om te maken
  • Hoogste graad van beveiliging voor elke gebruiker, met de vendor als verantwoordelijke
  • Vendoren verkiezen SaaS-aanbiedingen omdat ze op die manier gegarandeerde maandelijkse (jaarlijkse) gespreide inkomsten hebben, wat zorgt voor consistente financiën en tevreden aandeelhouders

Schaalbaarheid en flexibiliteit zijn de kernwoorden in deze paragraaf. Van het aantal personen die met de software werken tot de tijdswinst voor de IT-specialist van het bedrijf. Een SaaS-product komt meestal in de vorm van een abonnement, soms zelfs met een gratis proefperiode. De financieel directeur hoeft dus geen (gigantisch) bedrag vooraf op te hoesten. De gebruikers krijgen altijd de meest recente versie van het programma ter beschikking.

lees ook

‘EU-uitgaven aan publieke cloud stijgen dit jaar tot 113 miljard dollar’

Spelers op het SaaS-veld

Het Saas-speelveld is een miljardenbusiness waar grote spelers actief zijn. De allergrootste in 2021 was met een straat voorsprong Adobe, de aanbieder van allerhande opmaakprogramma’s zoals PhotoShop en InDesign. Adobe was vorig jaar goed voor een omzet van 315 miljard dollar. Salesforce was een knappe tweede met 251 miljard. Shopify (185 miljard), Intuit (154 miljard) en Servicenow (128 miljard) sluiten de top vijf af.

Opvallend: Salesforce zag zijn omzet in een half jaar groeien met 90 miljard dollar. De grootste groei viel te noteren bij Shopify dat in een jaar liefst 225 procent groei liet noteren.

Het businessmodel volledig gekanteld

Bij Software-as-a-Service kantelt de verantwoordelijkheid en het onderhoud van software volledig naar de kant van de leverancier. Bij de traditionele software kwam alles ‘in het huis’ te liggen: Zowel de applicatie(s) zelf als de data, runtime, middleware, de virtualisatie, de servers, de opslag en het netwerk lag tussen de boterham van de IT-verantwoordelijke.

SaaS verschuift die verantwoordelijkheden naar de leverancier, zodat mister ICT zich op andere en minstens even belangrijke taken kan richten. De manier van consumptie leent zich zowel voor kleine bedrijven tot wereldspelers. Misschien geldt dat nog het meest voor minder grote organisaties waar net de schaalbaarheid en de kostenbesparende voordelen van SaaS het meest zullen doorwegen.

SaaS is een steeds sneller groeiende en innoverende industrie met betaalbaarheid, flexibiliteit, degelijkheid en toegankelijkheid centraal.

Opletten met data en beveiliging

Naast de verschillende voordelen van SaaS voor bedrijven, houdt de dienst ook bepaalde risico’s in. Het grootste aandachtspunt is de beveiliging van gevoelige data. Geen enkele organisatie wil het meemaken dat de gegevens open komen te liggen. Daarom is het belang van een goede inlogprocedure niet te onderschatten. Tegelijk moeten data vanuit de SaaS-applicatie op een veilige manier kunnen worden gedeeld met eender wie.

Over data gesproken: stel dat een bedrijf van provider of vendor verandert, dat moeten alle data op een veilige manier kunnen worden overgezet. Goede afspraken maken de beste vrienden, ook in dit verhaal. Zeker omdat de klant door alles uit handen te geven, de controle van de applicatie en de opslag van gegevens aan de vendor overlaat. Een goed beheer van software-assets is dan ook van cruciaal belang.

De toekomst is SaaS-ig

Software-as-a-Service is nu al een miljardenbusiness (141 miljard dollar in 2021) en zal de komende jaren alleen maar groeien. De verwachting is dat de waarde tegen 2028 zal oplopen tot meer dan 720 miljard dollar. Ook de manieren om SaaS aan te bieden evolueren constant. Vijf trends staan op drempel van de SaaS-wereld.

  • AI als rode draad door het bedrijf, dat is nu al standaard bij tal van organisaties. Ook bij SaaS-toepassingen kan en zal de automatisatie toenemen. Ook hier geldt het veiligheidsaspect zoals hierboven beschreven
  • Vertical SaaS legt de focus op specifieke doelgroepen en niches. Dat maatwerk voor bepaalde sectoren vergt meer inspanningen maar brengt tegelijk nog meer flexibiliteit en opportuniteiten voor zowel klant als vendor.
  • MicroSaaS biedt een oplossing voor de door grote spelers als Adobe overheerste markt. Ontwikkelaars van MicroSaaS brengen tools, extensions en plugins op de markt voor andere SaaS-platformen en producten. Grammarly voor Google Docs is een voorbeeld.
  • Van Software-as-a-Service naar Platform as-a-Service om nog meer aan klantenbinding te doen. Door de grote concurrentie zoeken steeds meer aanbieders manier om klanten beter en op unieke manier van dienst te zijn. PaaS biedt aan de klant aangepaste applicaties om zo in te spelen op hun individuele noden
  • SaaS en Blockchain om transparantie en veiligheid te garanderen, al staat de technologie nog niet op punt. Blockchaintechnologie, onder andere gebruikt bij cryptomunten, kan bijdragen aan de gegevensbeveiliging van klanten door een transparante manier van werken. Bovendien zouden klanten via cryptomunten kunnen betalen. Tot slot kan Blockchain vendors helpen bij het ontwikkelen van klantvriendelijke systemen

SaaS is een steeds sneller groeiende en innoverende industrie waar betaalbaarheid, flexibiliteit, degelijkheid en toegankelijkheid centraal staan. Centraal voor zowel aanbieders als klanten die hun marktaandeel willen verhogen of doelen willen bereiken.

Ook zin om in de SaaS-pot te roeren?

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.