Waar Microsoft actief is in de Belgische IT-industrie, is De Cronos Groep zelden veraf en omgekeerd. Beide organisaties staan schouder aan schouder om de digitalisering in België te versnellen. Een samenwerking die doorheen de jaren is uitgegroeid tot een symbiose.
De Cronos Groep werd dinsdagavond gekroond tot ‘Microsoft Partner of the Year’, een onderscheiding voor de meest waardevolle lokale partners. De IT-duizendpoot uit Kontich gaat voor het tweede jaar op rij aan de haal met de prestigieuze award. Mede-oprichter Dirk Deroost ziet de titelverlenging als de bekroning van een langdurige en vruchtbare samenwerking.
“Wij waren één van de eerste partners van Microsoft in België. Een gedeelde focus op nieuwe technologieën brengt ons samen”, zegt Deroost. Marijke Schroos, General Manager voor Microsoft in de Benelux, schuift mee aan voor het gesprek. Dat alleen al is symbolisch voor de relatie tussen beide bedrijven. Waar de ene is, is de andere zelden veraf.
Tweerichtingsverkeer
Schroos benadrukt dat het tweerichtingsverkeer de grote kracht is van de samenwerking. Microsoft stelt zich niet op als een autoritaire multinational die zijn wil oplegt aan lokale partners. “Wij willen niet gewoon een product op de markt brengen, maar organisaties ook helpen met het uitbouwen van een businessplan daarrond. Lokale partners zoals De Cronos Groep kunnen daarbij waardevolle input geven over hoe we met nieuwe producten en diensten de markt moeten betreden”.
Die aanpak loont op de Belgische IT-industrie, beaamt Deroost. “Bedrijven hebben nood aan een luisterend oor die met hen meedenkt op lange termijn. Positieve referenties zijn van goudwaarde in een land als België. Klanten bellen elkaar op om te vragen hoe hun ervaringen zijn met een bepaald product”.
“Toen wij jaren geleden als één van de eersten in België investeerden in de publieke Azure-cloud, was de cloud hier nog lang niet zo aanvaard als vandaag. Nu hoeven wij niet lang meer na te denken om te investeren in nieuwe technologieën van Microsoft: het antwoord zal bijna altijd ‘ja’ zijn”, vult Deroost aan.
Om nieuwe Microsoft-producten sneller tot bij Belgische bedrijven te krijgen, zag ‘Micronos’ het levenslicht binnen De Cronos Groep om zich toe te spitsen op Microsoft-competenties. “De kracht van Micronos is dat er meerdere stemmen vanuit de deelbedrijven zijn en we bruggen bouwen tussen die organisaties en de Microsoft-teams”, zegt Michiel Gedopt, die de alleszeggende functietitel Microsoft Alliance Manager op zijn cv heeft staan.
Wij hoeven niet lang meer na te denken om te investeren in nieuwe technologieën van Microsoft: het antwoord zal bijna altijd ‘ja’ zijn.
Dirk Deroost, mede-oprichter De Cronos Groep
Partner(s) in alles
Recent hernieuwde de partners hun huwelijksgeloften door een nieuw cloudcontract af te sluiten. De Azure-cloud blijft daarmee een belangrijke component binnen de samenwerking, maar beperkt zich daar niet tot. De Cronos Groep is ‘een partner in alles’ voor Microsoft. Wat dat inhoudt, legt Gedopt ons uit.
“Onze missie is om in klanten die investeren in de cloud zo goed mogelijk te ondersteunen. Als bedrijven investeren in infrastructuur, zal dit vaak vanzelf ook overvloeien naar andere domeinen zoals data en security. Modernisering in de cloud omvat verschillende IT-facetten.”
Schroos pikt in: “De cloud heeft voor een grote transformatie gezorgd. Daarom willen we ook datacenters bouwen in België om onze cloud volledig aan Europese normen te laten voldoen. Bedrijven die standaardsoftware gebruiken, groeien mee met die software, maar lopen er soms ook op vast. Dan zijn lokale partners belangrijk om aangepaste oplossingen te ontwikkelen. Samen hebben we een krachtig en organisch model opgezet om innovaties naar de markt te brengen.”
lees ook
Microsoft slaat zijn tenten op in België: een (virtuele) safari in het datacenter
Daarbij mag ook het belang van opleiding niet onderschat worden. De Cronos Groep leidde al meer dan duizend cloudexperten op en daar zal het ook niet bij blijven. Deroost: “Om alle innovaties van Microsoft op te volgen, moet je blijven investeren in opleidingen en trainingen. Dat kan je niet met tien mensen doen. Niet alleen om zelf competitief te zijn, maar ook net om te kunnen samenwerken.”
Tastbaar maken
We kunnen tegenwoordig niet meer met Microsoft in gesprek gaan zonder het over (generatieve) AI te hebben. Het bedrijf doet de ene na de andere AI-gerelateerde aankondiging, mede dankzij de vele miljarden dollars die Microsoft heeft gepompt in OpenAI. Dat is uiteraard ook Deroost niet ontgaan:
“Die investeringen in OpenAI zijn zeer significant gebleken. Projecten rond AI zijn nu veel groter. Elke organisatie, ook kmo’s, zou moeten investeren in AI. Het is een technologie waar je heel veel mee kan bereiken.”
“We kunnen terugvallen op een uitgebreid netwerk”, staat Gedopt zijn CEO bij. “We hebben deelbedrijven die al gevestigde waarden zijn in dit domein. AI is toepasbaar op alle gebieden waarin we actief zijn. Er is nu inderdaad een hype waardoor bedrijven er sneller op inzetten, maar de impact mag niet theoretisch blijven. Copilot is een goed voorbeeld van hoe de technologie kan ingebouwd worden in een ruimer ecosysteem.”
In het AI-tijdperk zullen Microsoft en De Cronos Groep nog meer schouder aan schouder staan, is ook Schroos van mening. “De pragmatische aanpak brengt de technologie dichter bij de klant. Zo zien we bijvoorbeeld nu al hoge interesse in Copilot. Demo’s helpen daarbij: klanten zien wat het kan en wat er voor hen inzit. AI is veel tastbaarder geworden”, besluit ze.
Bedrijven zien wat AI kan en wat er voor hen inzit. AI is veel tastbaarder geworden.
Marijke Schroos, General Manager Microsoft BeLux