Een website bouwen: hoe doe je het zo efficiënt mogelijk?

Klaar in vier stappen

website builder

Bij de bouw van een website zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden. Wat is een geschikte domeinnaam voor mijn website? Waar kan ik hosting kopen om de website online te laten draaien? Enzovoorts. Op deze pagina lees je meer over de manier waarop je zo efficiënt mogelijk een website kunt bouwen. Welke stappen moeten op welk moment in dit proces worden uitgevoerd?

Stap 1: kies een geschikte domeinnaam

Het bouwen van een website begint bij de keuze voor een geschikte domeinnaam. Houd de domeinnaam zo kort mogelijk en vermijd het gebruik van streepjes en getallen. Kies bij voorkeur voor een .nl-domeinnaam, wanneer je voornamelijk in Nederland actief bent. Wil je producten ook over de grens aanbieden? Kies in dat geval voor de combinatie van een .nl-domeinnaam en een .com-domeinnaam. Ook de .be- en bijvoorbeeld .de-extensie zou je alvast kunnen registreren. Het voorkomt dat concurrenten deze domeinnaam gaan gebruiken.

Stap 2: maak gebruik van een sitebuilder

Verschillende hostingproviders in Nederland bieden een zogenaamde sitebuilder aan. Hiermee is het opbouwen van een website heel eenvoudig. Je hebt geen technische kennis nodig om tot een passende website voor je bedrijf te komen. Het alternatief voor een sitebuilder is het gebruik van een content management systeem, vaak afgekort tot CMS. Een voorbeeld van een bekend CMS is WordPress. De installatie van WordPress doe je vaak met een of twee muisklikken. Het bewerken van een template is in zo’n CMS lastiger dan in een sitebuilder.

Stap 3: vul de website met content

Staat je website? In dat geval is het zaak om aan de slag te gaan met passende content. Laat de content aansluiten op het hoofdonderwerp van je website, om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. Wijk hierbij ook uit naar onderwerpen die gerelateerd zijn aan het hoofdonderwerp en waarop regelmatig gezocht wordt. Online vind je meer informatie over het verschil tussen een short-tail zoekwoord en een long-tail zoekwoord.

Stap 4: bezoekers aanzetten tot het uitvoeren van een actie

De laatste stap in het efficiënt opbouwen van een website is het aanzetten van bezoekers tot het uitvoeren van een actie. Dit kan bijvoorbeeld de aankoop van een product zijn, maar ook het opvragen van een offerte. Het is belangrijk om op iedere pagina een duidelijke call to action te verwerken. Verwerk nooit CTA’s met verschillende doelen op dezelfde pagina. Dit kan de conversie van je website negatief beïnvloeden.


Dit is een ingezonden commerciële bijdrage van Combell. Voor meer informatie rond hun oplossingen, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home