Zoom test momenteel uit of het een goed idee is om gratis gebruikers reclames te laten zien. De proef loopt bij gebruikers die een meeting volgen via de webpagina.
Nu de pandemie al lang aansleept, blijft het aantal gebruikers van het communicatieplatform enorm hoog. Zodat Zoom de mogelijkheid kan blijven geven om het platform gratis te gebruiken, is het genoodzaakt inkomsten uit andere bronnen te halen. Dat geeft Janine Pelosi, chief marketing officer van Zoom, zelf aan in een blogbericht.
Advertenties
Pelosi kondigt in de blog aan dat sinds 1 november testen plaatsvinden met advertenties. Tot nu toe beperkt het testpubliek zich tot gebruikers die een meeting volgen via de webpagina. De organisator van de meeting moet bovendien ook gratis gebruik maken van het platform.
Advertenties zijn te zien wanneer gebruikers de meeting verlaten. Om de testen mogelijk te maken, past Zoom de privacyverklaring aan op deelnemende accounts. In het blogbericht laat het platform weten: “We zullen geen meetings, webinars, of berichtinhouden (specifiek audio, video, bestanden, en berichten) gebruiken voor marketing-, promotie-, of reclamedoeleinden van derden.”
Gebruikers in de test kunnen hun voorkeuren verder nog aanpassen via een banner die zij te zien krijgen op de website van Zoom. Door te klikken op de link kunnen zij hun cookie-instellingen aanpassen. Op die manier krijgen gebruikers de mogelijkheid te beheren welke advertenties zij te zien krijgen.
Veel gratis private gebruikers
Volgens het platform zijn het aantal gratis gebruikers de pan uit gerezen sinds de pandemie. Voornamelijk aan de kant van private gebruikers heeft Zoom aan populariteit gewonnen, het grootste deel van de zakelijke gebruikers had al een profiel.
In Q2 behaalde Zoom nog voor het eerst meer dan 1 miljard dollar omzet. Eric S. Yuan, oprichter en CEO van Zoom voegde hieraan toe dat het platform tegelijk op een sterke winst kon rekenen. Uit de cijfers is te zien dat het platform dat haalt bij ondernemingen, aangezien er een toename van 131 procent was van bedrijven die jaarlijks meer dan 100.000 dollar uitgeven op het platform.
lees ook