Viva Sales: samenkomst van CRM, Microsoft Teams en Microsoft 365

Microsoft geeft verkopers een nieuwe tool in handen: Viva Sales. Vanaf 3 oktober zijn alle nieuwigheden algemeen beschikbaar.

Net als bij Microsoft Viva is er ook bij Viva Sales een welzijnsaspect aan het hele platform. Omdat de focus echt ligt op verkopers zijn er echter meer mogelijkheden. Het platform vult de mogelijkheden namelijk aan met een customer relationship management (CRM)-systeem en integreert dat in Microsoft 365 en Microsoft Teams.

Alle facetten die een verkoper nodig heeft, belooft Microsoft met andere woorden op één centrale plaats aan te bieden. Manuele CRM-updates invoeren zijn bovendien verleden tijd. Dat bespaart tijd aan de digitale zijde en geeft zo tijd aan verkopers om opnieuw fysiek met klanten in contact te komen.

Indringer in de CRM-markt?

De mogelijkheden moeten verkopers een deal van begin tot eind laten sluiten. In Teams of andere Microsoft 365-producten was dat eerder niet mogelijk, wat bedrijven in sales dwong een platform van een andere aanbieder te gebruiken. Populair op de markt van verkopers is Salesforce.

Komt Microsoft nu klanten pikken van het platform van deze CRM-specialist? Dat lijkt niet zo te zijn. Viva Sales integreert namelijk zowel in Dynamics 365 als Salesforce CRM. Voor andere aanbieders van CRM-oplossingen is de komst van een grote techgigant naar de markt minder goed nieuws.

lees ook

Salesforce lanceert CRM in real-time met dataplatform Genie

Automatiseren

Wat Viva Sales belooft bij te brengen zijn tijdbesparende oplossingen. Dat doet het door automatisering: CRM-data wordt automatisch ingevuld vanuit Teams- en Outlook-informatie. E-mails van Outlook kunnen rechtstreeks in CRM worden geladen, ook bij Salesforce CRM.

Bron: Microsoft

Collega’s kunnen in Teams en Outlook deze contacten dan ook inzien. Dat helpt verkopers om de juiste contactgegevens snel te verkrijgen.

Bron: Microsoft

Een andere handige tool kan je gebruiken als je een videovergadering opzet met een klant. Door middel van AI zal Sales Conversation Intelligence (SCI) dan een samenvatting van het gesprek maken, maar ook naar de gevoelens van de klant speuren en aanbevelingen geven over follow-up-gesprekken.

Bron: Microsoft

Samenwerken

Dan is er tot slot nog een mogelijkheid om inzichten te delen uit nieuw binnengekomen deals, maar ook uit klanten die vertrokken zijn. Daar laat Microsoft opnieuw zien dat Viva Sales wel iets te maken heeft met Microsoft Viva. Het draait op dat platform namelijk erg om communicatie tussen collega’s, maar ook tussen collega’s en bedrijfsleiders.

Een samenwerking met Seismic sluit aan bij deze strategie. Seismic Enablement Cloud zal namelijk de inzichten uit Viva Sales samenbrengen om aanbevelingen en trainingen op te zetten voor verkopers.

Viva Sales is vanaf drie oktober algemeen beschikbaar. Meer informatie over het platform kan je hier terugvinden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.