Storing Microsoft Exchange legde mailverkeer stil

microsoft exchange

Een storing in de Microsoft Exchange-mailserver heeft voor heel wat frustraties gezorgd. De problemen zijn inmiddels wel opgelost.

Het was gisteren weer prijs voor Microsoft. Een storing in Microsoft Exchange zorgde ervoor dat zakelijke klanten geen toegang meer kregen tot hun mailbox en/of geen mails konden verzenden of ontvangen. Het probleem zou te wijten zijn geweest aan een fout aan de Directory-Based Edge Blocking-functie waarmee admins het mailverkeer in Exchange kunnen regelen.

Rond 21 uur gisterenavond tweette Microsoft dat de storing was opgelost door het Exchange Online Protection-verkeer om te leiden. Vandaag zou al het mailverkeer dus weer normaal moeten kunnen binnenkomen en uitgaan. Het is echter nog niet duidelijk of e-mails die gisteren geblokkeerd zijn alsnog in je mailbox zullen belanden.

Storingen bij Microsoft

Technische problemen bij Microsoft-diensten lijken tegenwoordig een traditie te zijn. Eind januari vond er al een eerste grote storing plaats die verscheidene Microsoft 365-applicaties stillegde. Die bleek te wijten zijn aan een verkeerd geconfigureerd IP-adres van een WAN-router.

Sindsdien heeft vooral Outlook voor frustraties gezorgd. Twee weken na de eerste storing nam de maildienst nog eens een snipperdagje en een week geleden werden mailboxen overladen met spammails en was er een synchronisatieprobleem met Gmail. Elke online dienst kan wel eens met een storing te maken krijgen, maar als dit bij Microsoft gebeurt heeft dat onmiddellijk een impact op de dagelijkse werking van duizenden bedrijven.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.