Nog voor het einde van het jaar gaat Slack Instagram-achtige stories en push-to-talk audio toevoegen aan zijn software. Beide toevoegingen komen voort uit de overstap naar remote werken die wereldwijd gaande is. Slack hoopt dat de nieuwe functies het aantal onnodige videogesprekken en chatgesprekken verminderen.
Slack ziet de stories als een manier voor medewerkers om in te checken en status updates te delen. “Het lijkt heel erg op Instagram stories of Snapchat stories, maar dan in Slack.” Zo legt Slack CEO Stewart Butterfield de nieuwe functie uit tijdens een interview met The Verge.
Op dit moment is Slack nog druk bezig met experimenteren en het maken van prototypes van hoe de Slack Stories eruit gaan zien. De korte video’s zullen naast kanalen verschijnen en maken het mogelijk om korte updates te delen. “Het is een wat menselijkere manier van updates geven”, zegt Butterfield. Mensen kunnen zo op een wat informelere en flexibelere manier communiceren, zonder almaar meetings in te plannen.
Is videoconferencing het nieuwe normaal?
De video en audio functies van Slack zijn nooit echt een prioriteit geweest. Nu het ernaar uitziet dat telewerk nog wel een tijdje zal blijven en mensen meer videobellen voor werk en zelfs sociale activiteiten, besluit Slack om toch mee te doen met de trend.
Eerder dit jaar begon Slack al een samenwerking met Amazon om over te stappen op Chime voor audio- en videogesprekken. Nu experimenteert Slack met nieuwe functies om een stap verder te gaan dan traditionele videoconferences.
“Videoconferencing gaat duidelijk niet weg. Het is een nalatenschap van de afgelopen 20 jaar aan unified communications als categorie”, legt Butterfield uit. “Ik denk dat we in de volgende 20 jaar, vooral gezien wat er gebeurt op onze mobiele apparaten als consumenten, de ruimte nodig hebben voor meer dan alleen videoconferencing als communicatievorm.”
Instant audio functie
Naast de nieuwe stories-functie, is Slack ook van plan om instant audio te introduceren. De functie maakt het mogelijk om binnen kanalen spontane gesprekken te hebben met collega’s.
“We hebben de kanalen al. Een gesprek beginnen of plannen kan vrij zwaar voelen, terwijl het op kantoor juist heel licht voelt om even te roepen naar iemand die een paar bureaus verder zat om een vraag te stellen. We willen dat namaken”, zegt Butterfield.
Butterfield legt uit dat de functie vooral is gericht op kleinere teams die nauw samenwerken aan een specifiek probleem. Door even snel te bellen, is het mogelijk om duidelijker te communiceren en meer nuance aan te brengen dan tijdens een typisch Slack-gesprek via chat.