Volgens interne bronnen verdwijnt Google Duo binnen afzienbare tijd en migreert het platform in Google Meet. Het gebruik van Meet is tijdens de coronacrisis explosief gegroeid en wordt veel frequenter gebruikt dan Duo.
Sinds COVID-19 de wereld in zijn greep heeft, is het aantal Google Meet-gebruikers 30 keer gegroeid naar een piek van 3 miljard minuten in april en dagelijks bijna 3 miljoen nieuwe gebruikers. Het aantal dagelijkse meeting-deelnemers steeg naar meer dan 100 miljoen gebruikers. Google maakte Meet gratis vanaf 29 april om de concurrentie met Zoom en Teams aan te gaan.
Ter vergelijking: Google Duo steeg ‘maar’ met een factor acht en had 10 miljoen nieuwe inschrijvingen per week in april. Het aantal belminuten steeg met een factor tien.
Project Duet
Volgens 9to5Google bevestigen bronnen dichtbij het project dat Duo verdwijnt en dat alle ingenieurs die aan het platform werken worden verschoven naar Meet of het team verlaten. De verandering kwam volgens het Duo-team als een verrassing. Intern draagt het project codenaam ‘Duet’, kort voor Duo en Meet.
De zet is opvallend omdat Google Duo steeds meer werd geïntegreerd in de berichten-app en dailer van Google. Onder andere Samsung heeft een samenwerking met Google om Duo standaard mee te nemen in de dailer om zo Duo breder beschikbaar te stellen.
In tegenstelling tot de uitgebreide roadmap van Google Meet krijgt Google Duo geen extra functionaliteit in de nabije toekomst. Volgens bronnen zou het tot twee jaar duren voordat beide diensten gemigreerd zijn. Het spreekt voor zich dat ontwikkelplannen altijd kunnen wijzigen, maar op korte termijn verandert er niets aan Google Duo en blijft de dienst actief.
Logisch gevolg
De officiële reactie van Google luidt dat het geen ambitie heeft om de diensten rond Duo te onderbreken. Het blijft investeren in nieuwe Duo-functies, waaronder seizoensgebonden gezichtsfilters. Het sluit zijn verklaring wel af dat het altijd kijkt naar zijn videobelproducten om te kijken hoe ze beter naast elkaar kunnen blijven bestaan.
De zet van Google om Duo onder Meet te brengen is niet onlogisch. Het schoof eerder al alle consumenten communicatiediensten (Duo, Berichten) onder leiderschap van G Suite-baas Javier Soltero. Bij de samensmelting zei hij toen al dat het weinig nut heeft om Duo en Meet naast elkaar te behouden.