Microsoft heeft een nieuwe functie toegevoegd aan Excel waarmee gebruikers repetitieve taken eenvoudig kunnen opnemen om die nadien te gebruiken als Office scripts.
Tot nu waren Excelgebruikers afhankelijk van de Office Scripts Code Editor om automatisatie in het spreatsheetprogramma te maken en veranderen. Daarvoor was een minimale kennis van JavaScript en TypeScript nodig om tot een goed resultaat te komen. Nu komt Microsoft in een Insider-blog op de proppen met Action Recorder waarmee de voorkennis van programmeren voor een groot stuk wegvalt.
Worksheets opnemen
De nieuwe toepassing maakt het gemakkelijker voor gebruikers om herhalende spreadsheetopdrachten in eerste instantie op te nemen en nadien te hergebruiken in nieuwe taken. Action Recorder is zowel van toepassing in Windows en Mac. De toepassing bouwt verder op de tijdbesparende automatische functies in Excel die Microsoft eind december al voorstelde.
Zo gebruik je Action Record:
- Open een bestaand workbook
- Selecteer Automatiseren
- Neem de acties op in het workbook
- Zodra je klaar bent, klik op stop opnemen om de opgenomen acties over te zetten in een script dat je nadien kan toepassing in eender welk workbook
Niet alle acties kunnen momenteel worden opgenomen. Microsoft werkt naar eigen zeggen continu om meer acties toe te laten.
Stabiele internetconnectie
Om gebruik te kunnen maken van de toepassing is een stabiele internetconnectie noodzakelijk. Daarnaast heb je een commerciële (E3/E5) of Education Microsoft 365 abonnement nodig. Bovendien moet bij Windowsgebruikers Edge WebView2 zijn geïnstalleerd. Office-insiders hebben minstens een Windows versie 2212 nodig. Macgebruikers moeten dan weer minstens versie 16.68 draaien.
Microsoft nodigt gebruikers uit om feedback te geven over het Action Recorder. Dat kan via Help > Feedback met de vermelding ‘Office-scripts’.