Een aantal gebruikers met een Canon Pixma- of Maxify-printer kunnen hun toestel plots niet meer gebruiken omdat het continu herstart. Canon biedt een tijdelijke oplossing om opnieuw te printen of scannen.
De afgelopen twee dagen steeg het aantal klachten op het Canon ondersteuningsforum en Reddit over printers die plots in een bootloop vastzaten. Ze blijven continu herstarten, wat de printer onbruikbaar maakt. Het toestel uit het stopcontact trekken en opnieuw opstarten werkt niet. Het is voorlopig niet duidelijk hoe wijdverspreid het probleem is, maar het gaat om diverse toestellen uit de Pixma- en Maxify-reeks waaronder de MX495 en MB2010.
Canon heeft nog geen officieel statement gegeven maar het Twitteraccount van Canon in Canada biedt wel een tijdelijke oplossing voor het probleem. Je moet eerst je wifinetwerk offline halen en de printer herstarten. Daarna raak je wel tot het hoofdmenu van de printer en kan je de wififunctie uitschakelen. Eens dat is gebeurd, kan je opnieuw het wifinetwerk online zetten.
Concreet gaat het om een DNS-probleem bij heel wat toestellen. Wanneer je opnieuw in het hoofdmenu kan, kan je in de instellingen naar DNS zoeken. Kies daar manuele installatie en configureer een IP-adres van je lokale netwerk dat niet in gebruik is of een ander IP-adres dat geen DNS-server is. De printer kan daarna geen queries maken, zodat de printer bruikbaar blijft.
Wifi uitschakelen op de printer blijft wel de meest eenvoudige optie. Via USB printen of scannen is de enige manier om de Canon-printer te gebruiken, tot de fabrikant een oplossing voorziet. Het toestel naar fabrieksinstellingen herstellen kan soms ook helpen, zolang je niet opnieuw verbinding maakt via wifi. Hoe Canon dit probleem wil oplossen is nog onduidelijk, omdat de firmware-update online pushen niet echt een optie is. Afwachten welke stappen de printerfabrikant zal nemen en of er een officieel statement komt.