Apple stelt zich minder streng op voor onderdelen die niet via de eigen kanalen komen. Het neemt daarmee één van de grootste beperkingen voor zelfreparaties van iPhones weg.
Apple pocht in een whitepaper van 24 pagina’s over de duurzaamheid van zijn producten. Daarin haalt het bedrijf onder meer dat vandaag nog honderden miljoenen iPhones die ouder dan vijf jaar zijn, nog in gebruik zijn. Dat is niet alleen door de stevige hardware van iPhones, maar ook door het gegeven dat Apple zijn toestellen van jarenlange software-ondersteuning voorziet.
De repareerbaarheid van iPhones is ook een veel voorkomend thema in de paper. Onder het recht op reparatie zijn fabrikanten tegenwoordig verplicht om ervoor te zorgen dat consumenten zelf kunnen repareren of de nodige voorzieningen krijgen om dat te laten doen. De wet moet ervoor zorgen dat smartphones niet voor het kleinste defect worden weggegooid en vervangen door een nieuw toestel.
Minder streng voor externe onderdelen
Hoewel Apple zelf stelt dat het er alles aan doet om (zelf)reparaties te ondersteunen, is niet iedereen het daarmee eens. Met name het feit het feit dat Apple niet-erkende onderdelen blokkeert, is een moeilijk te omzeilen struikelblok voor doe-het-zelvers. Als de software een onderdeel niet kan herkennen, kan het applicaties niet meer laten werken. Om deze reden buisde iFixit de iPhone 15 op repareerbaarheid.
lees ook
Laptops van Acer en Asus het eenvoudigst te repareren, Apple net niet gebuisd
Apple neemt deze maatregel omdat het niet garant wil staan voor eventuele risico’s met onderdelen die niet via de eigen kanalen komen. In de paper zwaait het met een statistiek dat 88 procent van third-party batterijen in iPhones vuur vatten of explodeerden tijdens een experiment. Toch lijkt Apple zich nu soepeler te gaan opstellen.
Je moet het goed zoeken in de paper, maar Apple belooft geen softwarebeperkingen meer op te leggen voor batterijen en schermen van externe partijen. Om toch het gebruik van erkende onderdelen te bevorderen, vraagt Apple geen serienummer meer om onderdelen te krijgen via de eigen reparatiekanalen. iFixit ziet dit als een stap in de goede richting, maar hoopt ook dat Apple bereid is tot toegevingen rond FaceID en TouchID.
Recht op reparatie
Stap voor stap lijkt Apple DIY-herstellingen dus volledig te omarmen. Dat doet het een stuk ook omdat het moet: de Europese Unie en enkele Amerikaanse staten voeren de druk op om het recht op reparatie na te leven. Apple heeft al genoeg eieren te pellen met Europa, dus kan het verdere conflicten maar wijselijk vermijden.
Het zelfreparatieprogramma, sinds 2022 beschikbaar in België, wordt ook verder uitgebreid in Europa. Apple stelt Diagnostics for Self Service Repair beschikbaar in 32 Europese landen. Met de softwaretool kan je een zelfdiagnose uitzoeken om problemen op je toestel te achterhalen.