Met Android 13 zullen IT-administratoren de zakelijke toestellen van het bedrijf beter kunnen beheren. Daarvoor zorgen enkele nieuwe functies in Android Enterprise.
Android Enterprise krijgt nieuwe functies in Android 13. Dat moet het beheer van bedrijfstoestellen eenvoudiger maken voor IT-administratoren.
Voor de organisatie
De Android Management API krijgt een belangrijke verbetering. Het wordt namelijk mogelijk het profiel op een eenvoudige manier te personaliseren aan iedere werknemer.
Apparaten die Near-field communication (NFC) ondersteunen, zullen dit binnenkort ook via het zakelijke account kunnen gebruiken. Organisaties profiteren daarvan als er wordt gewerkt met digitale toegangspassen of een printer die de technologie ondersteunt.
Tot slot wordt er nog gedacht aan de beveiliging. Administratoren krijgen toegang tot beveiligingslogboeken voor wifi-, bluetooth- en wachtwoord-activiteiten. Is het toestel volledig kwijt, dan kan Lost Mode hulp bieden, een functie die administratoren de machtiging geeft om het toestel op afstand af te sluiten en te lokaliseren.
lees ook
Een blik op Android 13: personalisatie, bedtijdstand en een beetje extra privacy
Voor de werknemer
De werknemer kan persoonlijk gebruik en zakelijk gebruik dan weer beter van elkaar scheiden. Kiezen zij ervoor om op het persoonlijke account een app te openen, dan zal van deze activiteit geen data worden doorgestuurd naar het zakelijke profiel. In dezelfde gedachtenlijn kunnen werknemers ervoor kiezen foto’s van het werkaccount in een aparte folder te bewaren, zonder inmenging in de persoonlijke albums.
Surfen op het bedrijfsinternet zal dan ook kunnen zonder data te delen. Met Stay Private zal geen informatie worden uitgewisseld als de werknemer op zijn privaat account werkt.
Verder krijgen werknemers meer inzicht in welke zaken het bedrijf monitort. Ze kunnen in een centrale hub inkijken welke beleidsregels werden opgelegd aan het toestel en welke data het toestel deelt met administratoren.
Tot slot introduceren nieuwe integraties tussen Phone Hub en Android en ChromeOS. Werknemers kunnen zo hun informatie delen over verschillende toestellen heen.