Google wil af van tracking-cookies in Chrome tegen 2022

chrome

Google heeft zijn plannen bekendgemaakt om de ondersteuning van third-party cookies in zijn Chrome-browser tegen 2022 te staken. Die cookies worden typisch gebruikt om je surfactiviteit over het internet te volgen voor advertentiedoeleinden. De internetreus gaat op zoek naar alternatieve oplosingen, die privacyvriendelijker zijn.

De aankondiging past binnen een reeks privacymaatregelen die Google recent heeft genomen voor zijn browser. In augustus vorig jaar lanceerde het zijn opensource ‘Privacy Sandbox’-project, met als doel om het web veiliger en privacyvriendelijker te maken. De scherpe deadline om de ondersteuning voor third-party cookies te stoppen, is daarin de laatste ontwikkeling.

Dat kan een grote impact hebben op het hele ecosysteem, aangezien Chrome met voorsprong de populairste webbrowser is. Niet iedereen is daar even blij mee. De cookies in kwestie worden immers veelal gebruikt om surfers te volgen over het internet, om hen te kunnen profileren en aangepaste advertenties voor te schotelen, maar dat gaat wel ten koste van de privacy van de gebruiker.

Nieuw evenwicht

Via de Privacy Sandbox hoopt Google het evenwicht te herstellen. Het verdient immers zelf zijn geld met advertenties en wil niet zomaar af van gepersonaliseerde reclame, maar tegelijk zijn we als maatschappij veel privacybewuster geworden en pikt de gebruiker niet langer om overal te worden gevolgd. Google onderzoekt daarom maatregelen die nog steeds gepersonaliseerde advertenties toelaten, zonder dat de surfer te veel persoonlijke gegevens of zijn browsergeschiedenis moet prijsgeven.

Dat kan het bedrijf evenwel niet alleen, zo erkent het in een blogpost. “We hebben het ecosysteem nodig om aan deze voorstellen deel te nemen. We zijn van plan om tegen het einde van dit jaar de eerste tests te starten, te beginnen met conversiemeting en daarna met personalisatie.”

Geen lapmiddelen

Hoe de Privacy Sandbox precies wordt vormgegeven, staat nog niet vast. Google gaf eerder al als voorbeeld dat gebruikers zouden kunnen worden gegroepeerd per interesse, zonder hun privacy te schenden, om zo meer relevante advertenties te krijgen. Ook andere ideeën zijn welkom, zolang het om duurzame oplossingen gaat.

Andere browsers, zoals Firefox of Brave, kunnen de third-party cookies volledig blokkeren, maar dat heeft volgens Google onbedoelde bijwerkingen, zowel voor de gebruiker als het ecosysteem.

“Door het bedrijfsmodel van veel door advertenties ondersteunde websites te ondermijnen, moedigen botte benaderingen van cookies het gebruik van niet-transparante technieken aan, zoals fingerprinting (een invasieve oplossing om cookies te vervangen), die de privacy en controle van gebruikers net kunnen verminderen”, besluit Google.

Lees ook: Chrome voert vervelende pop-up voor website-notificaties af. Chrome 80 stopt met je te spammen met dialoogvensters over pushmeldingen van websites die je hoogstwaarschijnlijk niet wil.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.