De overgrote meerderheid van de Vlamingen denkt dat internetbedrijven niet het beste voorhebben met hun data. Een gebrek aan transparantie staat bovenaan de lijst met ergernissen.
77 procent van de Vlamingen denkt dat internetbedrijven vooral bezig zijn met eigen gewin en dat ze niet het beste voorhebben met de gegevens die ze verzamelen. Dat blijkt uit een online onderzoek bij 2.500 Vlamingen, uitgevoerd door onderzoekers van Imec in het kader van de SolidMonitor. De bevraging past binnen het SolidLab-project en moet aantonen dat de geesten rijp zijn voor een andere aanpak rond persoonlijke data. De Solid-technologie kan daar een oplossing bieden, zoals we eerder al schreven.
Veel achterdocht
De bevraagden staan om verschillende reden achterdochtig tegenover grote internetbedrijven. 73 procent stoort zich aan het gebrek aan transparantie rond welke gegevens verzameld worden. 72 procent vindt dat je geen controle meer hebt over welke persoonlijke informatie verzameld en gebruikt wordt. 63 procent geeft aan effectief bezorgd te zijn over online privacy.
lees ook
Wat is Solid en hoe kan het jouw leven beter maken?
De resultaten van het online onderzoek sluiten aan bij de inzichten verkregen uit de Digimeter van 2021. Ook daar kwam een gebrek aan transparantie als groot pijnpunt naar boven. 68 procent gaf toen aan meer controle te willen over zijn of haar persoonsgegevens.
Pioniers en argwanende achterblijvers
Op basis van de bevraging splitsen de onderzoekers Vlamingen op in drie belangrijke profielen: de Privacy Pioniers, de Argwanende Achterblijver en de Onbezorgde Opportunisten.
34 procent van de Vlamingen valt onder de privacy-pioniers. Zij staan positief tegenover nieuwe technologie en zijn digitaal vaardig. Ze wensen meer controle over hun data en ondernemen ook het meeste acties om hun online privacy te beschermen.
Onder de argwanende achterblijvers stoppen de onderzoekers 26 procent van de Vlamingen. Die staan minder positief over digitalisering, maken zich zorgen om hun privacy maar voelen zich machteloos.
De onbezorgde opportunisten vertegenwoordigen 40 procent van de Vlamingen. Ze zijn digitaal vaardig en hebben een positieve houding tegenover digitalisering. Ze maken zich echter weinig zorgen over de huidige praktijken rond data.
Datakluizen als oplossing?
De privacy-pioniers en de opportunisten staan positief tegenover persoonlijke datakluizen en de Solid-technologie. Ze zien er ofwel een oplossing in, ofwel zijn ze gewoon nieuwsgierig naar het concept. De argwanende achterblijvers zijn moeilijker te overtuigen. Solid is immers ook een technologie, en wordt daarom met dezelfde achterdocht bekeken.
Het onderzoek toont in ieder geval aan dat de meerderheid van de Vlamingen vindt dat er vandaag iets scheelt aan de manier waarop bedrijven met data omgaan. Een meerderheid die gedeeltelijk overlapt, ziet bovendien de voordelen in van de Solid-technologie. Dat is goed nieuws, aangezien Vlaanderen een voortrekkersrol wil nemen in de ontwikkeling van de technologie, onder andere met de ontwikkeling van een datanutsbedrijf.