Unreal Engine 5.2 bevat native ondersteuning voor Apple-M-chips

Apple M2
Bron: Apple

Ontwikkelaar Epic Games heeft Unreal Engines gelanceerd, voor het eerst met native ondersteuning voor de chips van Apple voor op de Mac.

Mac-gebruikers kunnen het nieuwe Unreal Engine 5.2 nu ook probleemloos en zonder omwegen draaien. Ontwikkelaar Epic Games zorgde namelijk voor native ondersteuning voor de laptopchips van Apple en dat is een primeur!

Positieve evolutie

Voorheen waren Mac-gebruikers “verplicht” om met Unreal Engine te werken via Rosetta 2. Rosette laat toe om apps voor een Mac met Intel-processor toch te draaien op computers via de eigen processors van Apple door de code in realtime te vertalen naar van x86 naar ARM. Dat werkt, maar is niet efficiënt.

De vertaalslag is nu dus niet meer nodig en deze aanpassing zou volgens Epic Games leiden tot verbeterde prestaties en meer stabiliteit. De native-integratie van Unreal is goed nieuws voor ontwikkelaars met M1- of M2-mac.

Nog meer upgrades

Naast de ondersteuning voor de silicon van Apple bevat deze upgrade natuurlijk nog nieuwigheden. Met Procedural Content Generation biedt het programma nu een framework waarmee grote scenes en werelden sneller en efficiënter kunnen worden “gevuld” met assets die door Unreal Engine werden gegenereerd.

Met Substrate hebben ontwikkelaars en ingenieurs meer vat op het visuele aspect van voorwerpen. Het bevat een uitbreiding van de mogelijkheden voor het weergeven van oppervlaktes en is vooral geschikt om lagen weer te geven, zoals vuil op een gekleurd object. Of je kan het chassis van een auto een realistische metallic-laag meegeven, wat toch al meer complex is.

Verder komen er nog meer mogelijkheden voor filmmakers. De opties voor digitale scenes of shots worden uitgebreid en binnenkort komt er een app waarmee studio’s tijdens de opnames in real time licht en kleurschakeringen kunnen controleren. Via een korte clip van Epic Games zie je alvast wat een aantal van die upgrades kunnen doen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.