Analisten van Gartner verwachten dat het gebruik van generatieve AI-modellen in bedrijven zal afnemen als gevolg van het auteursrechtelijke aspect.
Generatieve AI wordt in veel bedrijven steeds meer ingezet om werknemers te ontlasten van repetitieve taken. Hoewel dit breed omarmd wordt, is er ook een keerzijde van de medaille. Gartner voorspelt namelijk dat het auteursrechtelijke aspect van AI-modellen de adoptie zal vertragen en leiden tot minder rendement.
Probleem van auteursrechten
Generatieve AI-modellen worden getraind op basis van grote hoeveelheden data. Die gegevens worden van het internet geplukt en zijn vaak het werk van anderen. Zij hebben zelden toestemming gegeven om hun werk te gebruiken om AI-modellen te trainen. Zo legde het Amerikaanse New York Times recent nog een klacht neer tegen OpenAI voor het gebruik van auteursrechtelijk materiaal. Ook Nvidia ontving recent een aanklacht wegen het schenden van auteursrechten.
lees ook
Het internet is niet gratis: IT-sector loopt achter met auteursrechten
Bedrijven zullen volgens Gartner overschakelen op een preventieve aanpak om hun auteursrechtelijk werk te beschermen, wat voor AI-bedrijven meer tijd en geld zal kosten. De adoptie van de nieuwe AI-technologie vertraagt hierdoor en resulteert in een lager rendement ervan.
Eigen taalmodellen
Naast de adoptie van bestaande AI-modellen, starten veel bedrijven met het uitwerken van hun eigen AI-modellen. Gartner voorspelt dat tegen 2028 meer dan 50 procent van de bedrijven die hun eigen taalmodellen hebben opgebouwd, deze zullen stopzetten vanwege kosten, complexiteit en technische schulden.
lees ook
Bedrijven worstelen met integratie AI in IT-systemen
Gartner verwacht bovendien dat in 2027, 60 procent van de organisaties er niet in zal slagen de verwachte waarde van hun AI-gebruiksscenario’s te realiseren als gevolg van onsamenhangende ethische bestuurskaders. Leiders zullen geen rekening houden met de ethiek als ze doorgaan met AI. Dit zullen ze vervolgens uitstralen naar hun werknemers. “Organisaties moeten principes vertalen naar praktische richtlijnen; mensen zullen het niet adopteren als D&A-leiders het niet doen”, aldus Rita Sallam, Distinguished VP Analyst bij Gartner. “Zoek invloedrijke bondgenoten om van bestuur een strategische zakelijke factor te maken en van ethiek een duidelijke prioriteit te maken in de bestuursdiscussie.”