SAS breidt tijdens de Innovate-conferentie de generatieve AI-capaciteiten van Viya fors uit. Op het lijstje nieuwe functies staat Copilot, Data Maker en modelkaarten voor AI-modellen.
Veel bedrijven zijn vandaag mee op de generatieve AI-hype gesprongen, maar welke resultaten heeft dat al opgeleverd? De vraag wordt luidop gesteld tijdens SAS Innovate. SAS wil ervoor zorgen dat het niet bij mooie praatjes blijft en dat bedrijven ook concrete resultaten uit de technologie halen. Het kondigt daartoe een nieuwe reeks AI-functionaliteiten aan voor Viya, al jarenlang het speerpunt van het SAS-portfolio.
Ook marketeers mogen meedelen in de pret: SAS breidt de mogelijkheden van GenAI uit in Customer Intelligence. Marketeers kunnen nu met hulp van AI aanbevolen doelgroepen samenstellen en gegevens over die doelgroepen analyseren, alsook AI suggesties laten doen voor e-mailonderwerpregels. De nieuwe functies komen bovenop bestaande AI-capaciteiten voor onder meer marketingplanning en contentontwikkeling.
Viya Copilot
Geen platform is compleet zonder een AI-assistent, en dus kondigt SAS Viya Copilot aan. De tool biedt verschillende functies voor taken zoals het genereren van code, data cleaning, data exploratie, marketing planning, journey design en analyse van kennisgaten. Tijdens Innovate krijgen we een korte demo te zien waar Copilot datasets opspeurt en omzet naar visuele inzichten en hoe het code genereert en importeert naar SAS Studio.
Marinela Profi, Strategic AI Advisor bij SAS, schuwt de grote woorden niet en noemt Viya Copilot ‘de toekomst van data engineering’. Viya Copilot is LLM-agnostisch om de integriteit van je gegevens te waarborgen. Bedrijven kunnen ook eigen op maat gemaakte Copilots voor specifieke use cases ontwerpen. De eerste versie van Viya Copilot is vanaf vandaag beschikbaar via een besloten preview, exclusief op uitnodiging.
Data op orde
Zonder goede data heb je weinig aan AI en dit is voor veel organisaties een struikelblok. “Iedere grote technologische ontwikkeling brengt ons altijd weer terug naar data”, zegt Profi. De nieuwe Data Maker in SAS Viya helpt je met je data op orde te krijgen. De tool zet reële gegevens om naar synthetische data in tabelvorm, zonder gevoelige informatie aan te tasten. Data Maker is net zoals Copilot beschikbaar in een beperkte preview.
Eens je de data hebt, is het nog een kwestie van GenAI-modellen te integreren binnen bedrijfsprocessen. Viya biedt mogelijkheden om modellen te orkestreren voor end-to-end enterprise use cases.
AI zonder geheimen
In de eerste plaats moeten bedrijven bereid zijn hun data te delen met AI-systemen om er het volste uit te halen. Dit is lang geen evidentie, stelt SAS zelf vast in een onderzoek dat tijdens Innovate gepubliceerd wordt. Tachtig procent van de ondervraagde bedrijven (uit de Verenigde Staten) geeft aan dataprivacy en security als grootste uitdaging rond AI te zien. Slechts tien procent denkt te kunnen voldoen aan compliance-vereisten.
Hier wil SAS op inspelen met ‘modelkaarten’ die de geheimen van AI-modellen prijsgeven. De modelkaarten fungeren als ‘voedingslabels’ voor AI-modellen: ze bevatten informatie over de accuraatheid van het model en eventueel verval over tijd, wanneer modellen voor het laatst zijn gewijzigd en wie daarvoor verantwoordelijkheid is. Dat neemt niet enkel het mysterie voor bedrijven zelf weg, het stelt hen ook in staat om transparanter te communiceren over eigen AI-gebaseerde diensten voor klanten.