Meta zet de deuren van zijn eigen AI Studio open voor externe bedrijven. Met de ontwikkelingstool kan je een chatbot ontwerpen die zich aanpast aan de stijl van het huis.
Deze week vond Meta Connect plaats, waar naast de nieuwe Meta Quest-bril vooral ook plaats was voor AI-nieuws. Meta wil niet langer meer bekend staan als het metaverse-bedrijf maar als een volwaardige speler in de AI-hype en dat toont het bedrijf met de lancering van AI Studio. Dit is een ontwikkelingstool die Meta zelf gebruikt om AI-technologie te ontwerpen en de studio is vanaf nu ook beschikbaar voor externe bedrijven.
De stijl van het huis
In de AI Studio kan je chatbots ontwikkelen om vragen van klanten te beantwoorden die via de socialemedia-accounts op Facebook, Instagram en WhatsApp binnenkomen. De chatbots zijn gebouwd op het Llama 2-model, het beste wat Meta op vlak van LLM’s in huis heeft vandaag de dag. Llama 2 kan je helemaal naar je hand zetten om een virtuele assistent te ontwikkelen die de waarden van je organisatie mee uitdraagt. Mag het allemaal wat informeler binnen je bedrijf, dan wil je je klanten ook niet met een stijve chatbot laten spreken.
Meta is ervan overtuigd dat de AI Studio bedrijven grote diensten kan bewezen binnen klantenservice en e-commerce. “Van kleine bedrijven die willen schalen tot grote merken die hun communicatie willen verbeteren, AI kan bedrijven helpen om hun virtuele aanwezigheid uit te bouwen via onze apps. Deze AI’s zullen direct bestuurd worden door de makers”, schrijft het bedrijf in een blog.
Meta zal zijn AI Studio met mondjesmaat openzetten. Het start vanaf vandaag met een alphatest voor Messenger. Later zullen ook Instagram en WhatsApp aan de beurt zijn. Om de mogelijkheden van het ontwikkelaarsplatform te demonstreren, lanceert Meta zelf een virtuele assistent voor zijn socialmediaplatformen, waarmee het de zielen van jongere generaties die naar TikTok zijn overgestapt wil terugwinnen.