In Chrome 113 voorziet Google ondersteuning voor WebGPU om sneller te renderen en AI-taken te verwerken.
De volgende versie van internetbrowser Chrome, versie 113, krijgt als allereerste internetbrowser ondersteuning voor WebGPU mee. Initieel ondersteunen enkel Windows, macOS en ChromeOS de technologie. Later volgen andere platformen. Bètatesters kunnen vandaag al met die versie aan de slag.
WebGPU is een evolutie van WebGL, een technologiestandaard uit 2011 gesteund door een consortium met Google en Apple als belangrijkste leden. WebGL schakelt vandaag al de kracht van de GPU in om efficiënter en sneller webpagina’s te renderen zonder nood aan plug-ins.
Omdat de standaard ondertussen twaalf jaar oud is, ondersteunt het niet de nieuwste technologieën die Direct3D (Windows) en Metal (macOS) in hun API’s hebben. Google duidt in een blogpost dat WebGPU onder andere de JavaScript-workload sterk vermindert voor hetzelfde grafische resultaat. Dit wordt mogelijk gemaakt door meer flexibiliteit in het programmeren van GPU-taken.
Haast elke pc heeft vandaag een GPU aan boord. Vaak is dat een component die mee op de processor zit geïntegreerd. Dat zijn meestal minder krachtige varianten vergeleken met een stand-alone GPU, maar zelfs die modellen kunnen heel nuttig zijn om dankzij WebGPU de load op de CPU te verlichten.
WebGPU als opvolger van WebGL
WebGPU ondersteunt een lange lijst aan GPGPU-opdrachten. Denk daarbij niet aan pure rendering, maar taken zoals het draaien van machine learning-modellen. Toen WebGL het daglicht zag, was er van ML in browsers amper sprake. Hiermee kunnen toekomstige webapplicaties die AI-functies gebruiken veel sneller zijn. Volgens Google kunnen ML-modellen met WebGPU tot drie keer sneller werken dan met WebGL.
Chrome bijt de spits af door als eerste WebGPU te ondersteunen. Andere internetbrowsers die Chromium-gebaseerd zijn, denk aan Edge, Opera of Brave, zullen snel volgen. Volgens Google wordt de technologie later naar Firefox en Safari uitgerold. Tegelijk voorziet de zoekgigant extra functies zodat ontwikkelaars gemakkelijker de GPU-capaciteiten kunnen benutten van alle pc’s.
Google heeft vorige week nog een belangrijke beslissing genomen door een einddatum op de ondersteuning van Chrome Apps te plakken. In 2020 stopte Google al met nieuwe publieke toepassingen in de Chrome Web Store te aanvaarden. Private applicaties van bedrijven bleven wel nog ondersteund. Dat blijft nu tot zeker januari 2025 het geval. De deadline voor het finale einde van de ondersteuning van de applicaties wordt zo even uitgesteld, na feedback van zakelijke gebruikers.