Verdwijnt een deel van de Google-zoekmachine binnenkort achter een betaalmuur? Volgens een rapport van FT overweegt Google het zakenmodel rond nieuwe AI-functies aan te passen.
Financial Times meent te weten dat er veranderingen op komst zijn voor Google Search. Dat Google zijn succesvolle zoekmachine wil upgraden met generatieve AI-functies is al langer geweten, maar mogelijk zullen die nieuwe functies niet voor iedereen zijn. Intern wordt besproken of AI-functies achter een paywall moeten gestopt worden, en ingenieurs zouden achter de schermen de infrastructuur om dat mogelijk te maken volop aan het ontwikkelen zijn, aldus FT.
In die nieuwe constructie blijft de klassieke zoekmachine met zoekresultaten gewoon gratis beschikbaar. Maar bijkomende AI-functionaliteiten en AI-gegenereerde content zouden gebruikers dan mogelijk moeten bijbetalen. Eerder lanceerde Google ook al een betalend abonnement voor zijn chatbot Gemini Advanced (vroeger bekend als Bard), naar analogie met ChatGPT Plus. Dat abonnement kost 21,99 euro per maand.
Directe inkomsten uit AI
Advertenties zijn al jaar en dag de belangrijkste bron van inkomsten voor Google. Mede daardoor kon het zijn zoekmachine altijd gratis houden: je ‘betaalde’ met gegevens die je achterliet tijdens het surfen. Tachtig procent van de totale inkomsten van Google komen uit advertenties.
Maar de Workspace-abonnementen winnen steeds meer aan belang in het verdienmodel van Google en het bedrijf wil die formule nu ook toepassen op zijn AI-functies. Het trainen en onderhouden van Gemini heeft veel geld, en met betaalde AI-features kan het directe inkomsten halen om die kosten te compenseren.
lees ook
Google excuseert zich voor onnauwkeurige beeldgeneratie Gemini
Google blijft zelf nog in het vage over zijn toekomstplannen. In een statement aan BBC ontkent het bedrijf enkel dat er een versie van de zoekmachine zonder advertenties. “Zoals we al vaker hebben gedaan, gaan we door met het bouwen van nieuwe premium mogelijkheden en diensten om ons abonnementenaanbod in Google te verbeteren. We hebben op dit moment niets aan te kondigen”, klinkt het.