GPT-3.5 kan zich vanaf nu de huisstijl van je bedrijf eigen maken. OpenAI lanceert een nieuwe API waarmee bedrijven het AI-model kunnen finetunen.
OpenAI breidt zijn assortiment API’s voor ChatGPT uit. Betalende klanten kunnen nu een op maat gemaakte versie van GPT-3.5 ontwikkelen die beter aansluit op hun noden. Op dit moment kan dit voor de ‘turboversie’ van GPT-3.5, maar OpenAI zal deze mogelijkheid vanaf de herfst ook aanbieden voor GPT-4.
Bedrijven die intekenen op de API, starten met de basisversie die getraind is met data tot september 2021. Stelselmatig kunnen ze de chatbot volledig naar hun hand zetten door het te voeden met interne data en specifieke commando’s te programmeren in het systeem. Instellen dat ChatGPT altijd in het Nederlands antwoordt in een toon die past bij de stijl van je merk, of antwoordprompts omzetten naar JSON-bestanden, zijn maar enkele van de mogelijkheden die OpenAI oplijst in de aankondigingsblog.
Het grote voordeel van GPT-3.5 finetunen is volgens OpenAI dan ook dat de output veel beter zal aansluiten op je specifieke bedrijfsnoden. De capaciteiten van een gefinetunde versie van GPT-3.5 zijn voor specifieke opdrachten evenwaardig aan GPT-4. Prompts kunnen daardoor ook tot negentig procent worden ingekort.
Geheim bewaren
Om aan privacybezorgdheden te voldoen, zal de data die je via de API voedt aan het systeem ook intern blijven en niet worden gereproduceerd bij andere gebruikers. ChatGPT zelf opvoeden moet bedrijven die werknemers niet met de chatbot willen laten werken, overtuigen. Uit recent onderzoek blijkt dat veel bedrijven uit veiligheidsoverwegingen ChatGPT verbieden of dat overwegen.
lees ook
Drie op vier bedrijven wil ChatGPT verbannen van de werkvloer
Uiteraard betaal je wel een prijs op het gebruik van de API. In de trainingsfase betaal je 0,008 dollar per duizend tokens, de gebruikskost bedraagt 0,012 tot 0,016 dollar per duizend tokens. OpenAI kan alle inkomsten die voortkomen uit de GPT-modellen goed gebruiken.
Wat OpenAI doet, lijkt ook sterk op wat Microsoft wil aanbieden met Bing Chat Enterprise. Ook hier gaat het om een versie van de chatbot die gericht is op zakelijk gebruik en waarbij de data intern blijft. OpenAI gaat opnieuw vol de concurrentiestrijd aan met zijn belangrijkste sponsor.