Canva heeft het generatieve AI-bedrijf Leonardo overgenomen om hun visuele AI-technologie uit te breiden en te verbeteren.
Sinds de oprichting van Canva in 2013, heeft het bedrijf 190 miljoen gebruikers wereldwijd. De overname van Leonardo.Ai, een generatieve AI-specialist, sluit aan bij Canva’s missie om technologie voor ontwerp-AI te bouwen. Leonardo.Ai heeft een team van 120 onderzoekers, ingenieurs en ontwerpers, en een sterke basis in AI-modellen.
Leonardo’s technologie zal geïntegreerd worden in Canva’s bestaande Magic Studio-producten, waaronder de AI-afbeeldingen en videogenerator Magic Media. Leonardo’s track record in AI-gegenereerde foto’s, graphics en video’s zal bijdragen aan Canva’s missie om de design- en visuele AI-ecosystemen te leiden.
“Leonardo zal onafhankelijk van Canva blijven werken met een focus op snelle innovatie, onderzoek en ontwikkeling, nu ondersteund door de middelen van Canva,” vertelde Adams aan TechCrunch. “We blijven alle bestaande tools en oplossingen van Leonardo aanbieden.”
“Deze overname is bedoeld om Leonardo te helpen zijn platform te ontwikkelen en hun gebruikersgroei te verdiepen met onze investering, onder andere door hun API-activiteiten uit te breiden en te investeren in fundamenteel model R&D.”
Toepassingen van AI in visuele communicatie
“We zullen proberen Leonardo’s technologie te integreren in Magic Studio, waar we erg enthousiast over zijn,” zegt Adams. “Dit kan inhouden dat we bestaande Magic Studio tools krachtiger maken, of dat we nieuwe generatieve AI-mogelijkheden introduceren die worden aangestuurd door Leonardo’s modellen direct in Canva.”
“Het is nog vroeg en we zullen meteen samen bepalen hoe dit eruit ziet, maar we zijn enthousiast om uit te breiden wat onze gebruikers kunnen doen met AI op Canva.”
Uit Canva’s Visual Economy Report blijkt dat de vraag naar effectieve visuele communicatie sterk is toegenomen. AI speelt een steeds belangrijkere rol in het verhogen van productiviteit en creativiteit op de werkplek. Marketingteams kunnen generatieve AI gebruiken om wereldwijde campagnes te schalen door direct advertentiecreaties te genereren die zijn afgestemd op specifieke doelgroepen. Ontwerpers kunnen eerste versies van visuals maken, waardoor ze zich meteen kunnen richten op verfijning en perfectionering.
Eerder deze maand is Canva met een gratis testperiode van zes maanden gestart van de Affinity-suite. Het hoopt hiermee Adobe wakker te porren door een alternatief aan te bieden waarvoor je niet maandelijks moet betalen. Sinds eind maart is Affinity in handen van Canva.