OpenAI schermt met de plannen voor een betaalde versie van de populaire chatbot ChatGPT. Die zou 42 dollar per maand kunnen kosten, al heeft het bedrijf dit bedrag nog niet bevestigd.
OpenAI startte begin deze maand een proefperiode op voor ChatGPT Professional: een uitgebreidere versie van de populaire tool die op termijn tegen betaling zal worden aangeboden. De Professional-versie belooft onder meer een stabielere toegang, snellere responstijden en voorrang op het uitproberen van nieuwe functies. Een prijs heeft OpenAI tot heden nog niet zelf aangekondigd, maar een gebruiker is hen daar mogelijk in voorgegaan.
42 dollar per maand
Een Twitteraar die luistert naar de naam Zahid Khawaja beweert dat ChatGPT Professional 42 dollar per maand zou kosten. Dat bedrag is niet gewoon uit de lucht gegrepen: Khawaja is een AI-ingenieur die de bètaversie van de betaalde formule mee uitprobeerde. De man deelt ook screenshots van een betaalbewijs aan OpenAI om zijn theorie te staven.
Dat prijskaartje lokt heel wat discussie uit op sociale media. Sommigen vinden de prijs te hoog voor een tool die nog een verre van afgewerkt product is. Anderen beweren dat voor wie ChatGPT veel gebruikt 42 dollar per maand een koopje is en het niet lang zal duren vooraleer de tool veel meer geld waard zal zijn. We benadrukken dat dit geen officiële prijs is die door OpenAI gecommuniceerd is, dus dit nieuws nemen we voorlopig nog in met een korreltje zout.
Niet revolutionair
Iemand die alvast niet zal betalen voor ChatGPT Professional, is Meta-ingenieur Yann LeCun die de AI-divisie van het bedrijf leidt. In een interview met ZDnet hekelt LeCun de volgens hem onterechte lofzangen die ChatGPT krijgt. “Voor het grote publiek lijkt ChatGPT misschien revolutionair, maar het is niets bijzonders vergeleken met wat in andere laboratoria gebeurt.”
LeCun is met zijn team volop bezig om OpenAI naar de kroon te steken. Zo werkt het bedrijf onder meer aan een tool die tekst omzet naar videobeelden, vergelijkbaar met wat Dall-E nu doet met stilstaand beeld. Het bedrijf wil ook generatieve AI naar de advertentiemarkt brengen. Dat hoeft niet te verbazen, want daar ligt het grote geld te rapen.
Op de vraag waarom Meta dan zelf nog geen alternatief voor ChatGPT gelanceerd heeft, heeft LeCun een gepast antwoord klaar: “Wij kunnen het ons simpelweg niet permitteren om een systeem op de markt te brengen dat maar wat dingen verzint.” Dezelfde voorzichtigheid hoorden we eerst ook bij Google, al lijkt het bedrijf nu toch aan de lokroep toe te geven.