Google rolt Privacy Sandbox wereldwijd uit in bètaversie

Google Privacy Open source

De toepassing moet Android-gebruikers meer privacy bezorgen en tegelijk meer interessegerichte advertenties mogelijk maken.

Google is gestart met de uitrol van Privacy Sandbox. De toepassing die meer privacy-opties moet geven aan Androidgebruikers, kondigde het bedrijf vorig jaar al aan. Sindsdien werkte Google naar eigen zeggen nauw samen met de industrie om feedback te verzamelen en de nieuwe technologie te testen. Nu is de functie dus beschikbaar in bètaversie voor een beperkt aantal Android 13-gebruikers. Nadien komen geleidelijk aan ook anderen in aanmerking voor Sandbox.

Gerichte advertentie

Google ontwikkelde Privacy Sandbox al in 2019 voor Chromebrowsers op desktops. Vorig jaar kondigde Google de integratie aan binnen Android. “Dagelijks gebruiken miljarden mensen mobiele apps om geïnformeerd te blijven, beslissingen te nemen, enzovoort”, schrijft Anthony Chavez, VP Privacy Sandbox bij Google, in een blogpost. “Digitale advertenties spelen een sleutelrol bij het ondersteunen van miljoenen ontwikkelaars die apps bouwen en onderhouden. Hoe meer de afhankelijkheid van apps in de loop der jaren is toegenomen, zo zijn ook de privacy-verwachtingen toegenomen.”

De bètaversie van Privacy Sandbox biedt API’s die zijn ontworpen met de privacy van gebruikers in het achterhoofd. De API’s gebruiken geen systemen die de activiteit van gebruikers in apps en op websites kunnen volgen. De apps die in de bètaversie zullen stappen, kunnen de API’s implementeren om de gebruikers relevante advertenties te tonen. Tegelijk zullen ze de effectiviteit meten, wat interessant is voor bedrijven.

Controle over deelname

“Het zijn de gebruikers die beslissen of ze willen participeren in de bètaversie”, legt Chavez uit. Via de instellingen van Privacy Sandbox kunnen ze de door Android voorspelde interesses bekijken en beheren. Het zijn die gegevens die apps kunnen gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen. De gebruiker zelf kan bepaalde onderwerpen verwijderen of toevoegen. En hij kan op elk moment uit de bètaversie stappen.”

Enige nuance is hier wel op zijn plaats. In het kader van de Europese regels over privacy zullen de geselecteerde Europese Androidgebruikers standaard niet deelnemen aan de bèta. Ze krijgen wel een bericht en kunnen via de instellingen intekenen op het proefdraaien. Voor ongeveer de rest van de wereld geldt het omgekeerde. Daar zijn de instellingen standaard zodanig ingesteld de gebruiker automatisch deelneemt. Wie dat niet wenst, moet zich via de app zelf afmelden.

lees ook

Eerste hulp bij privacy: zeven tips om veilig(er) te surfen met Google Chrome

Samenwerken met de industrie

“We willen met Privacy Sandbox de privacy van gebruikers verbeteren en tegelijkertijd bedrijven tools aanbieden om online succesvol te zijn”, gaat Chavez verder. “Ondoordachte benaderingen die geen haalbare alternatieven bieden zijn schadelijk voor ontwikkelaars en ze doen geen goed aan de privacy van gebruikers. Daarom werken we samen met het Android-ecosysteem om oplossingen te bouwen die gebruikers beschermen én werken voor ontwikkelaars.”

Google werkt intussen samen met enkele honderden bedrijven, waaronder Yahoo, Unity en Adjust. Die organisaties geven feedback over de ontwerpvoorstellen en previews. “Die feedback is van onschatbare waarde geweest bij het vormgeven van de ontwerpen. We blijven openstaan voor feedback zodat we de toepassing nog meer kunnen verfijnen. Want het evolueren van digitale advertenties om de privacy te verbeteren door het afstappen van cross-app afhankelijkheid, is cruciaal voor de toekomst van het mobiele ecosysteem,”besluit Chavez.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.