Google wil cookies vervangen door een alternatief dat zogezegd vriendelijker moet zijn voor de privacy, maar dat project verloopt allesbehalve vlot. Topics wordt opnieuw uitgesteld, deze keer naar 2024.
Google wil een alternatief voor cookies. Het bedrijf is niet plots een fan van privacy geworden, maar beseft dat cookies alsmaar meer gefnuikt worden door wetgeving. Dat maakt gericht adverteren moeilijker. ‘Topics’ is een systeem dat cookies moet vervangen.
Met Topics kijkt een browser naar het surfgedrag van een gebruiker in de afgelopen drie weken. Surfers worden vervolgens onderdeel van groepen zoals een muziekgenre, auto’s of literatuur. In eerste instantie zijn er zo’n 300 groepen voorzien. Adverteerders kunnen de juiste doelgroep dan bereiken door reclame te richten op die groepen. De aanpak moet privacyvriendelijker zijn aangezien er geen individuele voorkeuren worden bijgehouden of gedeeld.
Privacy Sandbox
Topics maken onderdeel uit van een systeem dat Google de Privacy Sandbox noemt. Initiële tests daarvan lopen al. Als antwoord op feedback daarvan stelt Google de implementatie van de Sandbox nu uit naar 2024. In de tweede helft van dat jaar zal Google in Chrome de ondersteuning van traditionele cookies afbouwen.
Google zal de relevante API’s nu gestaag naar meer Chrome-gebruikers uitrollen. Wanneer het zo ver is, kunnen die kiezen om deel te nemen. Ontwikkelaars en adverteerders krijgen zo een grotere doelgroep om mee te experimenteren.
FLOC-debacle
Google wil al sinds 2020 een alternatief voor cookies uitwerken en stelde eerst een systeem voor dat FLOC heette. Dat kreeg toen zoveel negatieve kritiek dat het bedrijf zich genoodzaakt zag het af te voeren. Topics kreeg al positief advies van de Competition and Markets Authority in het VK en lijkt dus wel gestaag richting implementatie te evolueren.