Privacy Sandbox komt naar Android voor meer online privacy en kansen voor adverteerders  

Persoonlijke reclame

Privacy Sandbox komt naar Android. Nieuwe oplossingen om te adverteren die online privacy beter garanderen, zullen daarmee een plaats krijgen bij mobiele applicaties van Android. Het initiatief zal meerdere jaren in beslag nemen.

Android-gebruikers vinden miljoenen applicaties in de Play Store. Een groot deel is bovendien kosteloos te installeren. Alleen is gratis niet altijd gratis, maar betaal je regelmatig door enkele persoonlijke gegevens weg te geven.

Privacy Sandbox

Privacy Sandbox vindt dat digitale advertenties anders kunnen. Het initiatief werd in 2019 op poten gezet door Chrome om de online privacy van gebruikers te verhogen. De technologieën die hiervoor nodig zijn, worden nog ontwikkeld. Deze technologieën hebben allemaal dezelfde doelen voor ogen:

  • Tracking voorkomen als een gebruiker het internet gebruikt.
  • Sites op een duurzame manier winstgevend maken.
  • Het open web behouden.

Android

Vandaag kondigt Anthony Chavez, VP Product Management bij Android, aan dat de Privacy Sandbox intrede zal doen bij Android. Het verhoogt de privacy voor gebruikers en dat zonder nadelig te zijn voor adverteerders. Het is belangrijk binnen Privacy Sandbox dat ontwikkelaars en bedrijven de ‘juiste’ tools in handen krijgen om succesvol te adverteren op mobiel. Met de juiste tools worden dan tools aangeduid die niet te ver gaan in het verzamelen van persoonlijke informatie, maar net voldoende verzamelen om relevante reclames te kunnen zien.

De Privacy Sandbox inbouwen, zal enkele jaren in beslag nemen. Chavez verduidelijkt hoe dat in zijn werk gaat: “Terwijl we deze nieuwe oplossingen ontwerpen, bouwen en testen, zijn we van plan om de bestaande functies van het advertentieplatform gedurende ten minste twee jaar te ondersteunen, en we zijn van plan om aanzienlijke kennisgeving te doen voorafgaand aan toekomstige wijzigingen.”

Ontwikkelaars testpubliek

Chavez roept enthousiastelingen op mee te denken over Privacy Sandbox: “We weten dat dit initiatief input van de hele industrie nodig heeft om te slagen.”

Ontwikkelaars kunnen onmiddellijk meedenken over het initiatief. De technische documentatie staat openbaar en previews zullen doorheen het jaar uitrollen naar ontwikkelaars. Op het einde van 2022 plant Android de bètaversie te lanceren.

lees ook

Google schrapt FLoC en introduceert Topics als cookie-alternatief

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home