Gmail lanceert ‘blauwe vinkjes’ voor bedrijven

gmail blauwe vinkjes
Bron: Google

Google breidt het verificatiesysteem voor zakelijke mailaccounts uit. Met een blauw vinkje kunnen bedrijven laten zien dat ze een betrouwbare afzender zijn.

Bedrijven kunnen vanaf vandaag hun kandidatuur indienen om een blauw vinkje naast hun naam te krijgen. Een tot drie dagen na de aanvraag zal het verschijnen, schrijft Google in de update. De blauwe vinkjes zijn enkel beschikbaar voor Workspace-klanten en dus niet voor je persoonlijke account.

lees ook

Veilig e-mailen met Gmail dankzij deze instelling

Hoewel de mosterd heel opzichtig bij Twitter gehaald is, hebben de blauwe vinkjes wel degelijk een nut. Onze mailboxen worden alsmaar meer overladen met spam- en phishingmails waarbij fraudeurs zich proberen voor te doen als een bedrijf. De criminelen slaan er ook steeds beter in om mailtemplates en webpagina’s van bedrijven na te bootsen, waardoor goedgelovige slachtoffers sneller in de val lopen.

Sinds vorig jaar toont Gmail daarom al het logo van een bedrijf bij de afzender om te bewijzen dat de mail wel degelijk van het bedrijf in kwestie komt. Nu zal Google daar nog een blauw vinkje bij plaatsen om je extra gerust te stellen. Bedrijven moeten dit dus wel zelf aanvragen, al moeten ze daar anders dan bij Twitter niet extra voor betalen.

We zien de eerste blauwe vinkjes al verschijnen in onze persoonlijke mailbox, wat betekent dat Google al begonnen is met ze uit te rollen.

blauw vinkje

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.