Twee op de tien potentiële glasvezelklanten kiest effectief voor fiber via Proximus

proximus

Bijna twee op de tien gezinnen of bedrijven die toegang hebben tot het glasvezelaanbod van Proximus, tekenen er ook op in. De dekkingsgraad groeit intussen tot 17 procent.

194.000 gezinnen en bedrijven nemen vandaag al internet af via het glasvezel-aanbod van Proximus. Dat totaal staat tegenover 1.031.000 op fiber aansluitbare gebouwen. Ongeveer twee op de tien potentiële fiber-to-the-home-klanten tekent dus in op het glasvezel-aanbod van de provider wanneer de technologie beschikbaar komt. Proximus deelt de cijfers zelf in zijn resultaten voor het tweede kwartaal van dit jaar.

De nationale dekkingsgraad voor glasvezel bedraagt intussen 17 procent. Daarbij gaat het om woningen en bedrijven die Proximus zelf heeft aangesloten, maar ook gebouwen die via de joint ventures Fiberklaar en Unifiber toegang hebben tot snelle glasvezellijnen.

Half miljard aan investeringen

Exclusief uitzendrechten en het nieuw aangekochte spectrum investeerde Proximus in de eerste helft van dit jaar 557 miljoen Euro. 37 procent van die investering ging naar de uitrol van glasvezel. In Q2 kwam fiber-to-the-home naar 122.000 bijkomende woonsten.

lees ook

Belgisch internet anno 2022: Lagere prijzen, hogere snelheden, weinig concurrentie

Proximus wijst verder nog op de succesvolle 5G-veiling, waar het 285 MHz in totaal binnenhaalde, onder andere in de 700 MHz- en 3.600 MHz-banden. Dat zal de uitrol van 5G echt mogelijk maken.

Positieve cijfers

Dat alles gebeurt tegenover positieve financiële resultaten voor de Belgische provider. De omzet voor het tweede kwartaal van dit jaar groeide met 4,9 procent vergeleken met een jaar eerder. Proximus zag over de hele groep dit jaar 1,44 miljard binnenkomen. Ondanks de complexe economische situatie op dit moment herziet het bedrijf de verwachtingen voor het komende jaar in positieve zin.

lees ook

Eurofiber: Belgische glasvezelkampioen voor de hype

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home