Begin deze maand nam Proximus een nieuw platform in gebruik om zijn beter klanten te beschermen tegen ‘smishing’, een vorm van phishing via sms-berichten.
Proximus nam het nieuwe platform op 4 oktober officieel in gebruik na een uitgebreide testfase. De eerste resultaten zijn alvast veelbelovend: in de eerste twee weken sinds de implementatie werden liefst 3,2 miljoen verdachte berichten geblokkeerd, gemiddeld 229.000 per dag.
De verwachting is dan ook dat het platform het gros van de pogingen tot smishing voortaan in de kiem kan smoren. Een gelijkaardig initiatief in het Verenigd Koninkrijk leidde tot een daling van het aantal klachten over smishing met 90 procent.
Het platform herkent bijvoorbeeld patronen waarbij een nummer opmerkelijk veel berichten stuurt of waarbij verdachte links circuleren. Dankzij artificiële intelligentie kan het algoritme vervolgens verder worden getraind om phishingberichten in de toekomst nog beter te identificeren.
Het project kwam tot stand dankzij een samenwerking met en ondersteuning vanuit de overheid. Proximus nam de helft van de investering voor de ontwikkeling, implementatie en exploitatie voor zijn rekening. Daarnaast kon het een beroep doen op publieke middelen, onder impuls van minister De Sutter en als onderdeel van het nationale relanceplan.