Orange ziet geen ‘Digi-effect’ in mobiele en vaste telecom

Orange

Telecomoperator Orange rondt de kaap van één miljoen klanten voor kabelinternet en ziet ook mobiele abonnementen stijgen. Van een ‘Digi-effect’ is nog geen sprake, zegt Orange.

Orange Belgium maakte deze ochtend zijn financiële jaarcijfers voor 2024 bekend. CEO Xavier Pichon en CFO Antoine Chouc lichtten de cijfers toe tijdens een persconferentie op het Belgische hoofdkantoor in Evere. De totale omzet voor het jaar steeg met 1,7 procent tot net geen 2 miljard euro.

Die omzetgroei heeft Orange te danken aan een groei in zowel mobiele abonnementen als in klanten voor kabeltelecomdiensten. Orange Belgium zag zijn aantal mobiele postpaidklanten in 2024 toenemen met 4,4 procent tot 3,5 miljoen. Het aantal kabelaansluitingen groeide met 3,5 procent. De kaap van één miljoen internetklanten wordt daarmee overschreden. Orange introduceerde in december ook internet via satelliet, maar deelt daar nog geen cijfers over.

Integratie van Voo

Pichon ziet de resultaten als een bevestiging van de strategie van het bedrijf, en de segmentering van portfolio tussen het moedermerk en het dochtermerk Hey dat mobiele telecomdiensten voor consumenten biedt. Chouc wijst op de impact van de synergie met Voo, inclusief de migratie van mobiele klanten naar het eigen netwerk. De ‘synergie’ zal in de loop van dit jaar resulteren in het verdwijnen van de merknaam Voo.

Tegenover de omzetgroei staat een stijging van de kapitaaluitgaven tot 368 miljoen euro. Orange Belgium investeerde verder in het gedeelde RAN voor mobiele netwerken en in de modernisering van het coax-kabelnetwerk. Daarnaast werd gestart met de uitrol van een glasvezelnetwerk om mee te dingen naar de titel van ‘gigabitleider’ in de Belgische telecommarkt.

Geen Digi-effect

Orange is de eerste Belgische telecomprovider die financiële resultaten bekend maakt sinds de intrede van Digi in de markt eind vorig jaar. Chouc antwoordt zonder aarzelen ‘neen’ op de vraag of er al een ‘Digi-effect’ waar te nemen is in de cijfers. Een reactie van Orange op de intrede van Digi niet lang op zich wachten: het paste vrijwel meteen het mobiele aanbod van Hey aan. Orange zet Digi dan ook vooral af tegen het dochtermerk.

lees ook

Proximus CEO neemt Digi op de korrel: “Glasvezel aan zo’n lage prijs is onmogelijk”

Wat glasvezel betreft, vreest Pichon niet meteen concurrentie van Digi. Hij haalt aan dat Orange een ‘grote voorsprong’ heeft in de uitrol op Digi, dat voorlopig enkel glasvezel aanbiedt in de Brusselse wijk Kureghem.