De focus ligt al lang niet meer alleen op telefoons. Met een nieuw logo wil de Finse telecomfabrikant dat duidelijk maken.
Nokia CEO Pekka Lundmark zegt aan Bloomberg dat Nokia in het hoofd van de mensen nog steeds een succesvol merk is dat mobiele telefoons maakt. “Dat is echter niet waar Nokia om draait. We willen daarom een nieuwe merkstijl lanceren dat focust op netwerken en de industriële digitalisatie. Dat is een compleet verschillende activiteit vergeleken met oude mobiele telefoons.”
De Finse telecomfabrikant onthulde het nieuwe logo op Mobile World Congres, de telecombakermat in Barcelona.
Ooit stond Nokia synoniem met een mobiele telefoon, maar met de overgang naar smartphones miste de fabrikant de boot. Symbian was niet het antwoord op Android en iOS, terwijl Windows Phone maar niet uit de startblokken geraakte. In 2014 kocht Microsoft de smartphonetak van Nokia voor 8 miljard dollar om Windows Phone een extra levenslijn te bieden. In 2016 besloot het uiteindelijk om zich terug te trekken uit de smartphonemarkt.
HMD Global als licentiehouder
Nokia brengt vandaag smartphones uit via HMD Global, de exclusieve licentiehouder. Die groep bestaat uit ex-Nokia-werknemers, met Foxconn onderaanneming FIH Mobile als fabrikant.
HMD Global bevestigt aan The Verge dat de nieuwe stijl van Nokia geen invloed heeft op het gebruik van het ‘oude’ logo op de Nokia smartphones. De marketingverantwoordelijke benadrukt de waarde van het logo en lanceerde eerder deze week nog de Nokia G22, een toestel waarvan je zelf het scherm, de batterij en de USB-C-aansluiting kan vervangen.
Nokia als telecomfabrikant
Vandaag verdient Nokia het gros van zijn inkomsten uit de verkoop van netwerkmateriaal voor telecomproviders. Daarnaast bezit het ook een rijk portfolio aan patenten dat het actief gebruikt om licenties te verlenen aan andere fabrikanten en leveranciers.
CEO Lundmark sluit in zijn verhaal op MWC af dat “het vorige logo de erfenis bevat van Nokia, maar om het meer hedendaags en digitaal te maken, was er verandering nodig”.