Heb je een telecomabonnement met ‘onbeperkt internet’, dan mag je provider vanaf vandaag pas na 300 GB verbruikte mobiele data en 3 TB vaste data op de rem staan.
De term ‘onbeperkt internet’ is altijd al een beetje misleidend geweest, want providers hanteerden een ‘eerlijk gebruik’-beleid. Dat houdt in dat vanaf je verbruik een magische grens heeft overschreden, de provider de verbindingssnelheid drastisch inperkte. Omdat die datalimiet niet duidelijk was voor consumenten, legde het BIPT in februari nieuwe richtlijnen op voor onbeperkt internet.
De nieuwe en duidelijkere limieten werden voor mobiel internet vastgelegd op 300 GB en voor vast internet op 3 TB. BIPT voorzag een aanpassingsperiode van 6 maanden om de gebruiksvoorwaarden aan te passen conform de richtlijnen.
Proximus en Telenet stemmen in
Vandaag is die aanpassingsperiode verstreken, en het lijkt ernaar dat de providers op tijd hun huiswerk klaar hebben. Op de website van Proximus en Telenet lezen we de hernieuwde gebruiksvoorwaarden. Bij Proximus zijn de aangepaste limieten voor onbeperkt internet van tel voor Mobilus Unlimited- en Internet Maxi-klanten.
Bij concurrent Telenet kunnen All Internet-, ONE- en ONEup-klanten van meer data aan hogere snelheden genieten. Telenet zegt nu ook duidelijk in zijn voorwaarden dat de internetsnelheid wordt teruggebracht naar 150 Kbps als de limiet overschreden wordt. De normale internetsnelheid is 150 Mbps voor ONE en 1 Gbps voor ONEup
Orange schrapt onbeperkt uit mobiel aanbod in 2021
Orange pakt het op een andere manier aan en besliste om de term ‘onbeperkt internet’ helemaal te schrappen uit zijn mobiele abonnementsformules eind 2021. Voor het meest uitgebreide mobiele aanbod Go Extreme hanteert Orange vandaag een harde limiet van 70 GB, iets meer dan de eerdere limiet van 60 GB voor april 2022. Voor hun vast internetaanbod hanteren ze de opgelegde limiet van 3 TB.