Cisco breidt zijn videoconferencingtool WebEx uit met nieuwe door artificiële intelligentie aangestuurde functies om conference calls eenvoudiger te maken. WebEx wordt maandelijks door ruim 130 miljoen gebruikers wereldwijd gebruikt.
De nieuwe functies ‘Proactive Join’, ‘First Match’ en ‘People Insights’ stellen gebruikers van Webex Assistant in staat vergaderingen sneller te laten beginnen. Bovendien krijgen gebruikers informatie aangereikt over mensen die deelnemen aan een conference call, aldus ZDNet.
Proactive Join
Volgens Keith Griffin, CTO van Cisco’s Team Collaboration Group, tonen de nieuwe WebEx-functies Cisco’s streven aan om praktische oplossingen te ontwikkelen. De implementatie van AI draait volgens hem niet alleen om wat haalbaar is, maar ook om wat het meest effectieve verschil maakt voor gebruikers.
Zo vraagt de functie Proactive Join een gebruiker bij binnenkomst van een ruimte of deze wil deelnemen aan een conference call. Cisco’s intelligente proximity-technologie zorgt ervoor dat de gebruiker aan de hand van zijn of haar mobiele apparaat herkend wordt. Daarnaast maakt de oplossing ook gebruik van de agenda van de betreffende persoon.
Griffin: “We ontdekten dat dit een van die functies was waar mensen baat bij hadden, omdat ze op tijd de call konden starten.” Een confercence call starten mag volgens hem dan eenvoudig zijn, het gaat erom dat mensen veelal treuzelen, waardoor ze de vergadering een paar minuten na aanvang pas bijwonen.
First Match en People Insights
Ook First Match zorgt volgens Cisco voor meer efficiëntie. Het helpt gebruikers sneller dan normaal om met de juiste persoon in contact te komen. Door de instructie “Bel Jan” te geven, achterhaalt First Match via WebEx Teams met welke Jan er het meest gecommuniceerd wordt. Als het de eerste keer niet klopt, komt de functie terug met een paar alternatieven. Uit eerdere testen zou zijn gebleken dat de ‘beste keuze’ accuraat genoeg was om dit te implementeren, anders dan het voorstellen van de drie beste schattingen.
Verder is ook Webex Meetings voorzien van een nieuwe functie genaamd People Insights. Deze functie combineert interne gegevens met informatie afkomstig van het web om een rijk, dynamisch profiel van deelnemers aan de vergadering te creëren. Op het beeldscherm verschijnt een apart kader, waarin deze informatie wordt weergegeven. Data, zoals persoonlijke gegevens maar ook informatie van het bedrijf, kan vervolgens weer worden aangepast en uitgebreid. Het door Cisco in 2018 gekochte Accompany heeft de techniek achter People Insights ontwikkeld.
Gezichtsherkenning
Tot slot zijn er ook nieuwe gezichtsherkenningsmogelijkheden binnen WebEx. Met behulp van een speciaal WebEx-apparaat kan een gebruiker alle personen in de ruimte identificeren.
De eerste keer dient de gebruiker een profielfoto te uploaden, die vervolgens een uniek identificatienummer krijgt toegewezen. Tijdens een vergadering scant het systeem de gezichten van deelnemers aan de vergadering. Het gebruikt hetzelfde lokale algoritme om een identificatienummer voor de deelnemers te berekenen. De informatie wordt vervolgens versleuteld en vergeleken met de opgeslagen nummers.
De gezichtsherkenningsfunctie komt in juni van dit jaar beschikbaar en voldoet volgens Griffin aan de privacywetgeving. WebEx Assistant, inclusief First Match-technologie, is inmiddels al beschikbaar in de WebEx Room Series. Voor Proactive Join geldt een beperkte beschikbaarheid met de intentie ook deze functie in juni algemeen beschikbaar te maken.
Gerelateerd: Hoe Cisco vergaderen efficiënter maakt met behulp van AI