Microsoft Edge toont voortaan passief-agressieve berichten op downloadpagina Google Chrome

Microsoft Edge

Met Windows als wapen probeert Microsoft op een passief-agressieve manier marktleider Google Chrome te tackelen met duidelijke berichten.

Microsoft wil Google Chrome van zijn troon stoten met Edge en doet er sinds Windows 11 alles aan om de standaard internetbrowser te worden. Zelfs handige tools zoals EdgeDeflector waar je met één klik een nieuwe internetbrowser kan gebruiken voor zowat elk bestandtype, worden geweerd. Het doet wat denken aan Internet Explorer vroeger toen Microsoft en zijn monopoliepositie met de vinger werd gewezen.

Edge sluikreclame

Nu heeft de softwaregigant zin om er nog een schepje bovenop te doen. Wie vandaag naar de Google Chrome downloadpagina surft, krijgt een passief-agressieve melding te zien van Edge. Enkele berichten die we hebben kunnen lezen:

  • “Die browser is zo 2008! Weet je wat nieuw is? Microsoft Edge. Kom naar de toekomst.”
  • “Microsoft Edge draait op dezelfde technologie als Chrome, met het extra vertrouwen van Microsoft”
  • “Ik haat geld besparen’, zei niemand ooit. Microsoft Edge is de beste browser om online te winkelen.”

Slagen onder de gordel

Niet iedereen krijgt de passief-agressieve berichten te zien. Op onze redactie ziet maar één persoon de melding op dit ogenblik op een Windows 11-pc, actief binnen het Dev Insider-kanaal. Er bestaat een kans dat Microsoft deze berichten test binnen een kleine groep om de reactie te meten. Toegegeven, Google toont vandaag aan Edge-gebruikers ook een melding dat Chrome een beter alternatief is, maar het doet dat enkel op eigen Google-websites. Hier kaapt Microsoft de pagina van Google zelf.

Het spreekt voor zich deze manier van onder de gordel schoppen buiten proportie is en dat Microsoft zijn Edge-propaganda dringend moet minderen. De internetbrowser presteert uitstekend en zet zijn voet perfect naast die van Google Chrome, maar op deze manier verliest de softwaregigant alle krediet dat het heeft opgebouwd.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home