Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers

handschrift, typen, cursus

Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht. Uit de studie blijkt dat studenten die een tekst met de hand schreven, betere scores lieten noteren. De wetenschappers pleiten daarom voor meer hersenonderzoek om de juiste mix te vinden tussen handschrift en nieuwe technologieën.

Noorse wetenschappers menen het bewijs gevonden te hebben dat handschrift het leren en onthouden meer goed doet dan typen op een toetsenbord. Het team van de universiteit voor wetenschap en techniek, onder leiding van professor Audrey van der Meer, voerde een studie uit bij 36 studenten. De onderzoekers vergeleken de elektro-encefalogramgegevens tijdens het handschrijven en type, weet The Register. Daaruit bleek dat handschrift voor meer gunstige effecten zorgde.

Onderzoek noodzakelijk

De onderzoekers schreven hun bevindingen neer in een paper die is verschenen in Frontiers in Psychology. Daarin stellen ze dat het traditionele schrijven steeds vaker wordt vervangen voor digitale apparaten. “Het is daarom essentieel om de implicaties voor het menselijk brein te onderzoeken”, stellen de wetenschappers. Volgens de studie blijkt handschrifttraining niet alleen de spellingsnauwkeurigheid en het onthouden te verbeteren, het vergemakkelijkt ook letterherkenning en -begrip.

De wetenschappers onderzochten het effect van handschrift en typen door de hersenactiviteit te registreren via EEG-apparatuur. De (36) deelnemers schreven geprojecteerde woorden met de hand via een stylus of typten ze op een toetsenbord. “We onderzochten specifieke hersengebieden die verband zijn gebracht met aandachtmechanismen en cognitieve processen in visuele waarneming.” De bevindingen toonden meer connectiviteit voor handschrift aan, wat volgens de onderzoekers wijst op verschillende onderliggende cognitieve processen bij de twee opdrachten.

Meenemen in klaspraktijk

“We namen alleen verhoogde connectiviteit waar bij handschrift en niet bij het simpelweg indrukken van toetsen”, stelt de paper. “Daarom kunnen onze bevindingen worden beschouwd als bewijs dat handschrift het leren bevordert. Die verhoogde connectiviteit tussen verschillende hersengebieden,, lijkt bovendien verband te houden met de specifieke sensomotorische processen die typisch zijn voor handschrift.”

lees ook

Copilot in Outlook zal je schrijfstijl kunnen nabootsen

De onderzoekers schatten het belang van handschrift hoog in. Toch beseffen ze ook hoe noodzakelijk het is om mee te zijn met de voortdurende technologische ontwikkelingen. “Daarom moeten zowel docenten als studenten zich bewust zijn van welke praktijk het beste leereffect heeft in een bepaalde context. Bijvoorbeeld bij het nemen van lesnotities of een schrijftaak.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home