Apple overweegt iPhone-as-a-Service

Apple werkt intern aan een abonnementsmodel voor iPhones. In een DaaS-formule zouden klanten een maandelijkse kost betalen in ruil voor het gebruik van een iPhone.

Apple werkt aan een servicemodel voor iPhones. Dat weet Bloomberg. aNaar analogie met andere Device-as-a-Service-diensten zou een klant een maandelijkse kost betalen in ruil voor het gebruik van een iPhone. Komen er nieuwe modellen uit, dan is het toestel normaliter inwisselbaar.

Geen zekerheid

De maandelijkse betaling zou Apple-gebruikers vermoedelijk niet alleen toegang geven tot een iPhone, maar deel uitmaken van een breder pakket van Apple-diensten. De telefoonbouwer heeft al zijn Apple One-dienst waarin onder andere Apple Music en Apple TV+ zit. Welke vorm het servicemodel precies zal aannemen, is niet duidelijk.

Apple kan de dienst al in de loop van dit jaar lanceren, maar ook begin volgend jaar is een mogelijkheid. Volgens Bloomberg is het zelfs niet helemaal zeker dat de lancering er komt. Bovendien is de kans reëel dat het servicemodel zelfs bij een lancering niet meteen naar België komt.

De voordelen van as-a-Service

Servicemodellen zijn interessant voor bedrijven en aandeelhouders omdat ze een stabiele en voorspelbare stroom van inkomsten voorzien, netjes gespreid via maandelijkse betalingen. Dat staat in contract met minder berekenbare hardwareverkoop die voor topkwartalen zorgt, met mindere kwartalen wanneer er geen lanceringen zijn.

Voor consumenten is de maandelijkse kost draaglijker dan de investering, al telt de klant op het einde van de rit doorgaans wel meer centen neer. Voor bedrijven kan het servicemodel ook interessant zijn, aangezien de telefoons zo van kleine investering naar maandelijkse operationele kost veranderen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home