Meta kondigt nieuwe investeringen aan in verlieslatende metaverse-droom

mark zuckerberg horizon worlds
Bron: Mark Zuckerberg, Meta

Meta deelt zijn investeringsplannen voor de metaverse en VR-tak mee. Zo hoopt het bedrijf een voortrekkersrol te kunnen behouden in de industrie.

Meta blijft het komende jaar investeren in de metaverse en VR. Ongeveer twintig procent van de middelen staat voor deze takken gereserveerd. De grote overschot van tachtig procent zal gaan naar de advertentie-tak.

Nieuwe headsets  

Inzetten op de metaverse en VR blijft voorlopig eerder een gok dan een zekerheid. Andrew Bosworth, CTO van Meta, schrijft in de blog waarom het bedrijf toch stevig blijft investeren in de tak: “Het is een investeringsniveau dat volgens ons zinvol is voor een bedrijf dat zich inzet om aan de top te blijven van een van de meest concurrerende en innovatieve industrieën ter wereld.”

Naast de metaverse zal er ook budget gaan naar VR. De opvolger van de Meta Quest 2 zal volgens het bericht volgend jaar op de markt verschijnen en ook over de AR-headset wordt gesproken: “Het bouwen van echte AR-brillen vereist een enorme reeks doorbraken en uitvindingen op allerlei gebieden, van lenzen en miniatuurdisplays tot lichtgewicht materialen en AI-aangedreven interfaces. Hoewel onze VR-apparaten en -software de meeste publieke aandacht krijgen, besteden we ongeveer de helft van onze Reality Labs-bedrijfskosten aan onze AR-initiatieven.”

(Nog) verlieslatend

Bosworth lijkt zich wel bewust te zijn van het feit dat de investeringen tot kritiek kunnen leiden en gaf de blog de titel ‘Waarom we nog steeds in de toekomst geloven’. De tak Reality Labs van Meta noteerde vorig kwartaal een verlies van 3,67 miljard dollar. Bij het bekendmaken van deze kwartaalcijfers gaf de grote baas, Mark Zuckerberg, al mee dat de winsten uit de metaverse nog lange tijd zullen uitblijven.

lees ook

Meta zet 11.000 medewerkers op de keien

Het verlies moet opgevangen worden door advertentie-inkomsten. Het verdienmodel verandert dus niet, ondanks kritiek van de investeerders. Reclame-inkomsten zijn namelijk erg afhankelijk van de economische situatie. Aangezien de economie in een dip blijft zitten, besparen bedrijven massaal op hun reclamebudgetten. Bovendien maakt Europa het met strengere regels rond gepersonaliseerde reclame moeilijker voor Meta om inkomsten uit deze tak op een degelijk niveau te houden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.