Geen virtuele, maar harde realiteit: Metaverse komt maar niet van grond

metaverse

Een nieuw rapport van onderzoeks- en adviesbureau Gartner maakt digitaal brandhout van de toestand in het Metaverse, de virtuele wereld van het gelijknamige bedrijf.

Het onderzoeks- en adviesbureau Gartner deed een bevraging bij 52 Metaverse-providers en publiceerde zijn bevindingen in een nieuw rapport. Vermoedelijk doen de resultaten van dat onderzoek Mark Zuckerberg zichzelf voor het hoofd slaan, in plaats van Elon Musk.

Hoofdredenen

Er zijn heel wat factoren die ervoor zorgen dat bedrijven en particulieren niet en masse naar de digitale speeltuin van Meta trekken.

Twee issues steken er echter bovenuit: de VR-ervaring is niet de moeite wanneer je geen gamer bent en de virtuele ontmoetingen – door middel van avatars – zijn nog niet meteen spectaculair. Een meeting met goede koffie en broodjes is uiteindelijk wel aangenamer.

Doelpubliek

Generation Z voorziet de grootste groep deelnemers aan het Metaverse en zelfs in die demografie is het enthousiasme niet meteen overweldigend.

Een stevige 85 procent is niet opgezet met de vele merken die de virtuele wereld bevolken en 43 procent geeft aan dat ze wegblijven omdat de bedoeling van het hele gebeuren niet duidelijk is.

lees ook

Howest en Vlerick Business School organiseren vanaf februari 2024 ‘metaverse-spoedcursus’

Verdere kritiek

Andere factoren waarom gebruikers het Metaverse links laten liggen, zijn:

  • Bezorgdheid rond privacy (het blijft Meta) en beveiliging
  • De kostprijs van VR-materiaal, noodzakelijk voor een trip naar het Metaverse
  • Fysiek ongemak tijdens de VR-ervaring

De schaalbaarheid voor de VR-omgevingen wordt beperkt door de trage vooruitgang van de nodige hard- en software, die bovendien verschilt van platform tot platform. Meta doet zelf wel zijn best, bijvoorbeeld met de recent uitgebrachte Quest 3 VR-bril.

Wat de avatar-meetings betreft, die lijken eerder een leuke gimmick dan een “realistisch” alternatief voor de videocalls die we de afgelopen jaren gewend werden. De avatars zijn bovendien niet meteen grafische meesterwerkjes en synchroniseren onvoldoende met de echte persoon. Daar komt dan ook nog bij dat de kost voor materiaal om dat te verbeteren best pittig kan zijn.

Het lijkt er dus voorlopig nog steeds op dat het Metaverse momenteel geen volwaardige vervanging is voor de echte wereld, iets dat we enkele maanden geleden op MWC ook al in het snuitje hadden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.