AMD plant om de splitsing tussen zijn professionele GPU-architectuur en die gericht op datacenters en HPC gedaan te maken. De twee architecturen zullen op termijn opnieuw samensmelten tot een universeel geheel.
AMD plant om zijn architectuur voor GPU’s in datacenters opnieuw te laten samensmelten met het equivalent voor consumenten en gamers. Dat laat het bedrijf op IFA weten. In 2019 volgende AMD de Graphics Core Next (GCN)-architectuur op met enerzijds RDNA voor de Radeon-kaarten en anderzijds CDNA voor professionele accelerators zoals Instinct.
Doelgerichte innovatie
De redenering was toen als volgt: gamers en consumenten hebben andere eisen van hun GPU dan gebruikers in de context van een datacenter of HPC-workloads. Met de splitsing wilde AMD iedere architectuur op detailniveau optimaliseren voor de doelgroep.
Op zich is dat geen slecht idee, maar het wapende AMD onvoldoende in de strijd tegen Nvidia. Die erfvijand hanteert wel een samengesmolten architectuur voor alles van GeForce tot H100, en legde daar zeventien jaar geleden al CUDA bovenop. CUDA geeft ontwikkelaars één universele softwarelaag waar ze mee moeten werken. Nvidia kon zo een sterk ecosysteem uitbouwen, ondersteund door miljoenen ontwikkelaars.
Meer werk, minder marktaandeel
AMD vraagt daarentegen meer van ontwikkelaars met de opsplitsing, terwijl het een slechtere marktpositie heeft. Zo wordt het wel erg moeilijk om tegen CUDA te concurreren. AMD beseft nu dat goede hardware maar de helft van de het vraagstuk is: een product staat of valt met de software en het bijhorende ecosysteem.
Om die reden gaan RDNA en CDNA opnieuw naar elkaar toegroeien, om binnenkort de opvolger UDNA te baren. Die U staat net als bij CUDA voor Unified. Wanneer de samensmelting rond zal zijn, is niet duidelijk. AMD wil immers niet plots compatibiliteitsproblemen over generaties heen creëren.
Vriendelijke voor ontwikkelaars
Op termijn moet er UDNA net als CUDA voor zorgen dat ontwikkelaars aan de slag kunnen met één softwarelaag voor alle GPU’s van AMD. Zo hoopt de fabrikant meer ontwikkelaars te strikken, en beter te concurreren met Nvidia.
Marktaandeel is de kern van de GPU-strategie voor AMD op dit moment. De fabrikant gaat premium-GPU’s voor de consumentenmarkt zelfs even links laten liggen om te focussen op het middensegment. Binnen enkele jaren hoopt AMD meer klanten te hebben, die allemaal UDNA-producten gebruiken. Eén systeem voor veel volk: dat horen ontwikkelaars ook graag.