Chiptekort wordt nog erger nu Covid-19 rondwoedt in Maleisië

Het aantal Covid-19 infecties in Maleisië neemt snel toe. Hierdoor dreigt het chiptekort waar autofabrikanten de laatste maanden mee kampen alleen nog maar erger te worden.

In de laatste jaren is Maleisië uitgegroeid tot een belangrijk centrum voor het testen en verpakken van chips. Infineon Technologies AG, NXP Semiconductors NV en STMicroelectrics NV zijn enkele van de grootste leveranciers met fabrieken in Maleisië. 

Nu Covid-19 zich snel verspreidt door Maleisië ziet het er niet naar uit dat de lockdown snel wordt opgeheven. Dat zorgt er op zijn beurt voor dat het voorlopig nog niet mogelijk is om de volledige productiecapaciteit voor het maken van chips te benutten. 

Ondanks maatregelen blijft situatie onstabiel

In een poging om de economie gaande te houden, hebben autoriteiten in Maleisië bepaalde fabrikanten vrijstelling gegeven van de lockdown-regels. In juni mochten bedrijven opereren met 60% van hun personeelsbestand. Wanneer meer dan 80% van de medewerkers in een bedrijf is gevaccineerd, mag het bedrijf weer met 100% van de capaciteit tegelijkertijd werken. 

Hoewel het einde van de beperkende omstandigheden in zicht is, blijft de situatie instabiel. Zo moeten fabrieken hun deuren twee weken lang volledig sluiten wanneer meer dan drie medewerkers besmet zijn met Covid-19. Deze betekent een extreme verstoring in de productie voor fabrieken zoals die van Infineon waar meer dan 1000 mensen werken. 

Missende schakel schort het hele productieproces op

De situatie in Maleisië verergert het chiptekort, wat zich al op een crisisniveau bevindt. In juli groeiden de chip lead times (de tijd tussen de bestelling en de levering van een chip) met acht dagen naar meer dan 20,2 weken. 

De chip-fabrieken in Maleisië richten zich voornamelijk op het testen en verpakken van chips. Dit is een van de laatste stappen in het productieproces. Volgens IHS analisten Mark Fulthorpe en Phil Amsrud zijn juist de verpakkings- en testwerkzaamheden die in Maleisië plaatsvinden erg gevoelig voor het virus. Deze werkzaamheden vereisen namelijk meer mensen op de werkvloer dan andere delen in het productieproces van chips. 

lees ook

Waar zijn alle microchips naartoe: Het tekort uitgelegd

Nu deze stap in de toeleveringsketen wordt verstoord, kampen ook andere delen van de keten met problemen. Zo geeft Ford al aan de productie van zijn populaire F-150 pick-up truck tijdelijk stil te leggen vanwege een tekort dat is ontstaan door de Covid-19 besmettingen in Maleisië. 

Al voor de problemen in Maleisië en andere delen van Zuidoost-Azië ontstonden, werd verwacht dat het chiptekort autobedrijven alleen al dit jaar zo’n 100 miljard dollar gaat kosten. In hoeverre de schade oploopt, is volledig afhankelijk van hoe Maleisië zich verweert tegen de huidige en toekomstige uitbraken.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home