Volgens een rapport van Uptime Institute komen grote storingen in datacenters minder vaak voor. Maar als het noodlot toeslaat, kan dat bedrijven veel geld kosten.
Om de snel toenemende digitalisering te kunnen blijven ondersteunen, schieten nieuwe datacenters als paddenstoelen uit de grond. Uptime Institute ziet al enkele jaren een neerwaartse trend in het aantal incidenten in datacenters in verhouding tot de snelheid waarmee IT-capaciteit toeneemt. Een nieuw rapport gebaseerd op publiek beschikbare data en getuigenissen van datacenteroperators bevestigen die positieve trend.
Minder storingen
55 procent van operators maakten in de voorbije drie jaar een storing mee. Vorig jaar was dat nog zestig procent, twee jaar geleden zelfs 69 procent. Ook wordt maar één op tien incidenten van de voorbije vijf jaar als ‘ernstig’ gelabeld: dat is vier procent minder dan een jaar geleden en tien procent minder dan twee jaar geleden.
Hier zijn volgens Uptime Insitute een aantal redenen voor, waaronder het feit dat veel organisaties meer investeren in redundantie van de fysieke infrastructuur. Andere redenen zijn onder andere de overstap naar de publieke cloud en de toepassing van nieuwe technologie om te voldoen aan regelgeving rond het rapporteren en verbeteren van de veerkracht en energieprestaties.
lees ook
Het datacenter van morgen is klein, nuttig en staat in je woonwijk
Hoge kosten
Toch kan het noodlot altijd toeslaan en wanneer dat gebeurt, kan dat veel geld kosten. 54 procent van de operatoren rapporteert dat hun meest recente incident minstens 100.000 dollar kostte. Voor zestien procent kostte het laatste zware incident zelfs meer dan een miljoen dollar.
Een stroompanne blijkt de grootste boosdoener te zijn voor storingen in datacenters. Volgens Uptime speelt de transitie naar stroomnetwerken op hernieuwbare energie die veel datacenters nu aan het doorvoeren zijn, daar een rol in. Ook problemen met de koeling of bij een derde partij kunnen een datacenter tijdelijk platleggen. Een andere factor die vaak aan de oorzaak van uitval ligt, zijn menselijke fouten.
Zelfs de grootste cloudbedrijven maken wel eens storingen mee. Vorige zomer brak een glasvezelkabel in een datacenter van Microsoft in Nederland tijdens een storm, waardoor Azure-diensten tijdelijk onbereikbaar waren. Een incident bij Google Cloud enkele maanden daarvoor was zo mogelijk nog dramatischer: waterschade na een brand in een datacenter zorgde wekenlang voor beperkte toegang van clouddiensten.