Storm in Nederland veroorzaakt storing bij Azure, cloud weer hersteld

glasvezel kapot datacenter microsoft nederland storm

Een defecte glasvezelkabel verbrak de verbinding tussen de datacenters van Microsoft in Nederland. Alle Azure-clouddiensten zijn inmiddels weer helemaal up and running.

De zomerstorm Poly raasde gisteren over Nederland. Ook Microsoft heeft meegedeeld in de ellende: een glasvezelkabel brak door het noodweer waardoor de netwerkverbinding tussen twee datacenters verstoord geraakte. Dit leidde bijgevolg bij klanten tot instabiele verbindingen, hogere latenties of bepaalde diensten die niet goed meer werkten zoals Azure Databricks. De problemen begonnen rond 09u30.

Tegen 18u had Microsoft alle getroffen clouddiensten opnieuw hersteld. De statuspagina van Azure meldt dat alles vandaag weer performant is in de regio West-Europa, al houdt Microsoft een extra oogje in het zeil of er zich in de nasleep van de storm nog problemen voordoen. Het is nog onduidelijk hoe de glasvezelkabel beschadigd geraakte. Microsoft belooft binnen 72 uur een uitgebreid incidentrapport te delen.

Extreme weersomstandigheden kunnen voor problemen zorgen aan de infrastructuur van datacenters. Recent kreeg Google nog te maken met een grote storing in een van zijn datacenters in Parijs ten gevolge van waterschade. Door de zware regenval was de hardware in het datacenter in contact gekomen met water.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home