Een rapport toont dalende stroomstoringcijfers van datacenters, maar menselijke fouten blijven verantwoordelijk voor de meeste grote incidenten.
De betrouwbaarheid van datacenters gaat erop vooruit, maar menselijke fouten blijven een van de lastigste problemen. Volgens het jaarlijkse Outage Analysis Report van het Amerikaanse Uptime Institute spelen mensen direct of indirect een rol in 66 tot 80 procent van de ernstige incidenten.
Minder incidenten, maar grotere gevolgen
Het aantal gemelde storingen is gedaald: 53 procent van de respondenten meldde een storing in de afgelopen drie jaar, tegenover 60 procent in 2022 en 78 procent in 2020. Slechts 9 procent van de storingen in 2024 was ernstig of zeer ernstig, het laagste percentage ooit gemeten.
Toch nemen de kosten en impact van uitval toe. Vooral stroomgerelateerde problemen blijven de voornaamste oorzaak van grote storingen, goed voor meer dan de helft van alle gevallen. Het falen van onderbrekingsvrije stroomvoorzieningen (UPS) wordt genoemd als het meest voorkomende probleem.
Menselijke factor blijft het grootst
Menselijke fouten veroorzaakten bij 40 procent van de organisaties een grote storing in de afgelopen drie jaar. In 58 procent van die gevallen werd een procedure niet gevolgd; in 45 procent schortte het aan de procedure zelf. Het aandeel procedurefouten steeg bovendien met 10 procentpunt vergeleken met vorig jaar, mogelijk door snelle groei en personeelstekorten.
Volgens Uptime kan training en real-time ondersteuning meer uithalen dan betere documentatie alleen. Vier op vijf organisaties geloven dat betere managementpraktijken hun laatste storing hadden kunnen voorkomen.
De cijfers dalen, maar toch waarschuwt Uptime voor toenemende risico’s door AI, automatisering en complexere integratie met IT- en OT-systemen. Dat zijn oorzaken voor meer operationele fouten en cyberaanvallen.