Volgens Intel is er vandaag onvoldoende computerkracht om een uitgebreide visie op het metaversum werkelijkheid te maken. Daar zal de komende jaren niet meteen verandering in komen.
‘Metaversum’ is de nieuwste hype voor IT-bedrijven. Hoewel Mark Zuckerberg trouw bleef aan de oorsprong van de term en een eerder dystopisch beeld van de toekomst omschreef, springen andere bedrijven enthousiast op de kar. Samengevat beschrijft het metaversum een persistente digitale wereld, gekoppeld aan de fysieke wereld, waar we met z’n allen heen kunnen voor werk en ontspanning. Denk aan digitale vergaderruimtes en café’s waar je met een VR-bril naartoe kan, of herbekijk Ready Player One voor een uitgebreide demo inzake de ontspanningsmogelijkheden.
Hardwarebeperkingen
Intel omarmt de visie maar Raja Koduri, die aan het hoofd staat van het departement voor GPU’s en accelerators bij de chipfabrikant, wijst erop dat we niet te snel van stapel mogen lopen. Vandaag is het al een complexe affaire om een tiental mensen in één virtuele ruimte te stoppen met erg cartooneske graphics. Dergelijke omgevingen fotorealistisch maken, is niet aan de orde. Wie grafische pracht wil ervaren die een beetje in de buurt komt van moderne computerspellen, moet een VR-bril koppelen aan een krachtige gamingcomputer.
Zelfs buiten VR zijn er beperkingen. Een modern computerspel zoals Battlefield 2042 stopt niet meer dan 128 spelers in één virtuele ruimte en is daarmee één van de meest ambitieuze titels. De hele fysieke wereld toegang geven tot een virtuele wereld die er goed uitziet, is niet mogelijk met technologie van vandaag.
1.000 keer meer
Koduri schat dat een totale versie van het metaversum hardware vereist die 1.000 keer krachtiger is dan wat vandaag beschikbaar is. De wet van Moore, die vandaag eigenlijk achterhaald is, voorspelt in het beste geval een verbetering van hardware met factor tien over een periode van vijf jaar. Microchips lopen vandaag echter tegen de grenzen van de fysica aan, waardoor innovatie in de praktijk trager loopt.
Intel zelf vind dat natuurlijk geen ramp. Het metaversum zal de vraag naar chips enkel opdrijven. Het bedrijf werkt bovendien niet enkel aan chips maar ook eigen GPU’s en accelerators. Die zullen nog relevanter worden in de ontwikkeling van het metaversum.
In de praktijk is het onwaarschijnlijk dat er op korte termijn een enorme virtuele wereld zal ontstaan, en zit niemand daar op te wachten. Als VR-brillen en cartooneske vergaderruimtes op beperkte schaal binnen vijf jaar gemeengoed zijn, zullen we al een grote sprong gemaakt hebben. De meeste mensen hebben vandaag immers nog nooit een VR-bril op het hoofd gehad.